Vés enrere Gairebé 7 de cada 10 projectes de recerca de la UPF presentats a les convocatòries 2016 del Ministeri d'Economia i Competitivitat rebran ajuts

De les 63 propostes de la Universitat que han pres part en les convocatòries dels programes "Retos" i "Excelencia", se n'han aprovat 42, repartides entre els vuit departaments, i obtindran un total de prop de 3,5 milions d'euros en finançament.
31.01.2017

42 projectes de recerca pertanyents als diversos departaments de la Universitat, un 68% del total dels presentats, han obtingut finançament en el marc de la darrera edició de les dues convocatòries d’ajuts llançades pel Ministeri d’Economia i Competitivitat (MINECO). D’aquesta manera, la Universitat assoleix de nou una de les ràtios d’èxit més elevades dins les universitats i centres de recerca d’Espanya.

Es tracta de les convocatòries de l’any 2016 que formen part del Programa Estatal I+D+i Orientada a los Retos de la Sociedad (Retos) i del Programa Estatal de Fomento de la Investigación Científica y Técnica (Excelencia), resoltes recentment.

Emmarcades en el Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica de la Innovación 2013-2016 del Ministeri, s’adrecen a “entitats públiques o privades sense ànim de lucre amb capacitat i competència demostrada per realitzar projectes I+D que suposin un avenç significatiu del coneixement”.

La Universitat Pompeu Fabra hi va presentar un total de 63 projectes de recerca, 42 dels quals han estat aprovats (24 dins de la convocatòria “Excelencia” i 18 dins la de “Retos”), i ha obtingut un finançament total per valor de 3.489.300 euros. Els projectes de recerca tenen una durada d’entre tres i quatre anys, i l’ajuda atorgada depèn del pressupost que cada investigador ha preparat i de la disponibilitat de fons del Ministeri, amb una forquilla que, pel que fa a les propostes de la UPF, es troba entre els 8.000 i els 242.000 euros.

Nombre de projectes finançats i quantitat obtinguda per cadascun dels departaments

Desglossat entre els vuit departaments de la Universitat, els 42 projectes aprovats i el finançament obtingut es reparteixen de la manera següent: Deu projectes per als departaments de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) i de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions (DTIC), amb un finançament que suma 1.611.000 i 842.100 euros, respectivament.

Cinc projectes per als departaments de Ciències Polítiques i Socials (que assoleixen 342.000 euros en conjunt), Traducció i Ciències del Llenguatge (261.200 euros), i Dret (158.000 euros); tres projectes per als departaments d’Economia i Empresa (128.000 euros) i Humanitats (107.000 euros), i finalment, un projecte per al de Comunicació (40.000 euros).

Cal tenir en compte que el DCEXS i el DTIC, en menor mesura, sempre obtenen ajuts més elevats, ja que els investigadors requereixen despeses de material fungible i de diversos serveis específics, com per exemple, de seqüenciació, que els altres departaments no contemplen.

Una mostra dels projectes que han obtingut finançament

Alguns exemples de projectes, un per cada departament de la Universitat, són aquests: “Genómica de poblaciones y la historia demográfica de las poblaciones gitanas”, que compta amb David Comas, del DCEXS, com a investigador principal, ha obtingut 242.000 euros; “Exploración clínica y virtual de pacientes para la descripción holística y objetiva de los mecanismos de progresión de la artrosis”, encapçalat per Miguel Ángel González Ballester (DTIC), estarà finançat amb 220.000 euros.

“Participación y deliberación política online en una democracia en crisis: una aproximación metodológica nueva”, de Mariano Torcal (Departament de Ciències Polítiques i Socials), rebrà 78.000 euros; “Diversidad Lingüísica y cognitiva en transtornos mentales: tipología, análisis conductual y neuroimagen”, de Wolfram Hinzen (Traducció i Ciències del Llenguatge), li pertoquen 60.000 euros; "Política de la competencia, innovación y protección del consumidor: teoría, identificación y análisis empírico", d'Albert Banal Estañol (Departament d'Economia i Empresa), ha obtingut 29.000 euros.

“Protección del inversor en productos financieros: situación actual y perspectivas de futuro”, a càrrec d'Ignacio Farrando, és un projecte vinculat al Departament de Dret, comptarà amb un ajut de 22.000 euros; “Ciencia, cultura y nación en España, del desastre de 1898 al fin de la dictadura franquista”, de Marició Janué, professora del Departament d’Humanitats, tindrà un ajut de 35.000 euros; i finalment, “Cambio climático, negacionismo y comunicación de influencia. Discurso y estrategias de los think tanks en Europa”, amb Nuria Almiron (Departament de Comunicació) com a investigadora principal, ha obtingut 40.000 euros.