Vés enrere Marta Lopera defensa la seva tesi sobre la representació de trastorns neurològics i mentals en sèries britàniques i estatunidenques

La tesi, qualificada amb un Cum Laude, ha estat dirigida pels doctors Manel Jiménez-Morales i Mónika Jiménez-Morales

15.12.2022

La investigadora Marta Lopera Mármol ha defensat aquest dilluns 12 de desembre al Campus Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra la seva tesi titulada The Representation and Reception of Mental and Neurological Disorders in British-US Coming-of-Age Dramedy TV Series, dirigida pels doctors Manel Jiménez-Morales i Mónika Jiménez-Morales, tots dos professors i investigadors del Departament de Comunicació de la UPF.

Lopera, que ha presentat la tesi en format de compendi de publicacions acadèmiques, ha analitzat la representació i la recepció de trastorns neurològics i mentals com la depressió i l’autisme a sèries britàniques i estatunidenques com The Big Bang Theory, Bojack Horseman, Parenthood i Atypical, entre d’altres. Per fer-ho, la investigadora ha aplicat diferents metodologies com, per exemple, un enfocament semiòtic i hermenèutic a l’hora d’examinar la representació dels aspectes biomèdics d’aquests trastorns, un anàlisi de contingut del rol que l’estètica juga a l’hora d’emmarcar les malalties, i una etnografia digital de comunitats de fans a Twitter i a Facebook d’aquests productes audiovisuals.

Els resultats de la investigació han mostrat que, tot i que en les darreres dues dècades hi ha hagut un increment significatiu de la presència dels trastorns neurològics i mentals en les produccions audiovisuals i un esforç per presentar-los des d’un punt de vista no estigmatitzat, encara hi ha biaixos i enquadraments que condueixen a l’estigma, especialment si es tenen en compte factors com el gènere, l’ètnia i l’orientació sexual. Per exemple, s’ha constatat que hi ha produccions audiovisuals que presenten la via farmacològica com a únic tractament possible davant d’aquests trastorns.

El tribunal, format pel Dr. Lluís Mas Manchón (UPF), el Dr. Josep-Eladi Baños Díez (UVic-UCC) i la Dra. Marie-France Chambat-Houillon (Université Paris-Panthéon-Assas), ha destacat la rellevància de la investigació realitzada, així com la seva vocació transformadora ja que, com a resultat de la recerca, Lopera també ha presentat un seguit de recomanacions per millorar la representació d’aquestes malalties a les ficcions audiovisuals. Entre les recomanacions, la investigadora ha suggerit que cal presentar els personatges que pateixen aquests trastorns de manera autèntica i propera i que, a banda de mostrar la complexitat i els efectes que poden suposar, també caldria donar visibilitat a altres processos com els de la curació, la resiliència i la cerca de suport psicològic.

La tesi, que ha estat qualificada amb un Cum Laude, ha estat defensada en tres llengües diferents (anglès, espanyol i francès) sota el format de ‘menció internacional’. De fet, al llarg dels seus cinc anys d’investigació, Lopera ha realitzat estades internacionals a la Sorbonne Nouvelle III de París i a la Universitat de Cambridge. També ha publicat nombrosos articles en revistes d’impacte, capítols de llibre i ha participat en diversos projectes d’investigació.

Lopera durant la defensa de la seva tesi doctoral

Lopera amb els seus directors de tesi i els membres del tribunal.