Vés enrere La UPF lidera la recerca a l’Estat espanyol en nou àrees de coneixement

La UPF lidera la recerca a l’Estat espanyol en nou àrees de coneixement

Així ho determina l’Anàlisi ICONO elaborat per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología. L’estudi es basa en els resultats obtinguts en el període comprès entre els anys 2005 i 2014.

20.12.2016

Nou àrees de coneixement de la Universitat ocupen les primeres posicions estatals en l’Anàlisi ICONO. L’informe mesura l’excel·lència científica entre els anys 2005 i 2014 i té en compte el nombre de publicacions científiques de cada institució que s’inclouen en el 10% dels articles més citats de la seva àrea.

Elaborat per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), que pertany al Ministeri d’Economia i Competitivitat, fa servir Scopus, una de les bases de dades científiques més rellevants internacionalment, per fer el rànquing de cada àmbit de coneixement.

Els principals indicadors que serveixen per confegir la classificació global són l’impacte normalitzat dels documents publicats de l’àrea i el percentatge d’excel·lència en aquests documents.

En el primer cas, mesura la relació entre la mitjana de citacions dels documents de la institució i la mitjana de citacions del total de documents del món en aquella àrea. D’aquesta manera, una institució amb un índex d’1,3 significa que és citada un 30% més que la mitjana mundial.

En el segon cas, calcula el percentatge dels documents de la institució que s’inclouen en el conjunt del 10% d’articles més citats de l’àrea de coneixement.

Principals àrees de coneixement

La UPF destaca especialment en  els àmbits de psicologia; economia, econometria i finances, i art i humanitats, on ocupa la primera posició de manera destacada.

L’àrea de psicologia, vinculada especialment al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) a través de les categories “Psicologia cognitiva i experimental” i “Psicologia fisiològica i neuropsicologia”, té un índex normalitzat d’impacte d’1,92 i prop del 23% de les seves publicacions se situen en el 10% d’articles més citats de l’àrea.

Economia, econometria i finances aconsegueix un índex d’impacte d’1,88 i el 25% de les seves publicacions es troben en el 10% més citat. Aquestes dades mostren el potencial del Departament d’Economia i Empresa, que se situa en primeres posicions mundials en diversos rànquings de referència.

En l’àrea de coneixement d’art i humanitats, la UPF també se situa com a líder estatal en aconseguir un índex d’impacte d’1,59 i posicionar el 18,4% de les seves publicacions entre el 10% de les més citades. En aquest àmbit, l’èxit rau en els departaments d’Humanitats i de Traducció i Ciències del Llenguatge, que també aconsegueixen bons resultats en rànquings internacionals. És el cas, per exemple, del que edita l’US News & World Report i que situa la UPF en la posició 99 del món en aquesta àrea de coneixement.

La resta d’àrees de coneixement destacades de l’Ànàlisi ICONO fan referència a tots els àmbits de la Universitat. En segona posició estatal se situen els àmbits de les Ciències Socials; les Neurociències, i les Professions de la salut. Finalment, tres àrees més entren en tercera posició del seu àmbit: Medicina; Bioquímica, Genètica i Biologia Molecular, i l’àrea Multidisciplinar.

La col·laboració internacional com a factor clau

Un altre dels indicadors en què la UPF destaca és en internacionalització de les seves publicacions, mesurada a través del percentatge de les que s’han realitzat en col·laboració amb institucions de fora d’Espanya.

Àrea de coneixement Col·laboració internacional Posició estatal
Art i Humanitats 30% 1