Vés enrere Les recerques de tres investigadores del Departament de Comunicació, reconegudes pel Consell Audiovisual de Catalunya

Fernanda Elizabeth Ramírez (segon premi) i Gemma Palà Navarro i Paola Lagos Labbé (mencions especials) van ser reconegudes en el marc dels XXXIII Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual. El treball de Fernanda Elizabeth Ramírez analitza la cobertura per part de Televisa de la desaparició de 43 estudiants a Mèxic; el de Gemma Palà se centra en la construcció del relat periodístic de TV3 sobre el procés sobiranista de Catalunya, i el de Paola Lagos, en l'anàlisi i la interpretació qualitativa i reflexiva dels recursos narratius, visuals i sonors de tres assajos de David Perlov.

11.04.2022

Fernanda Elisabeth Ramírez i Gemma Palà Navarro, ambdues doctores per la UPF i investigadores del Grup de Recerca en Comunicació Política, Periodisme i Democràcia (POLCOM-GRP), i  Paola Lagos Labbé, investigadora del Grup de Recerca CINEMA, totes tres vinculades al Departament de Comunicació de la UPF, van veure reconeguts els seus treballs, en el marc dels XXXIII Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual.

Els guardons, convocats pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya amb l’objectiu de reconèixer la recerca de qualitat i innovadora en aquest àmbit, van ser lliurats el 7 d’abril del 2022, en un acte que va tenir lloc a l’Institut d’Estudis Catalans, en el marc de la XIII Jornada de Recerca de la Societat Catalana de Comunicació. En l’acte hi va prendre part el president del CAC, Xevi Xirgo, que va lliurar els guardons, i la vicepresidenta del CAC, Rosa Maria Molló, responsable de la Comissió de Recerca del Consell, a més de les persones premiades i membres del jurat.

Fernanda Elisbeth Ramírez, guanyadora del segon premi, en la seva intervenció en vídeo. FOTO: CAC

Fernanda Elisabeth Ramírez ha obtingut el segon premi, dotat amb 2.000 euros, pel treball “La responsabilidad social de los medios de comunicación en situación de crisis. Análisis del tratamiento deontológico del caso Ayotzinapa (México) en Noticieros Televisa”.

L’autora, que es trobava a Mèxic el dia de l’acte, va fer una exposició mitjançant un vídeo. Es tracta d’un treball sorgit de la seva tesi doctoral, que va presentar al Departament de Comunicació de la UPF l’any 2021, codirigida per Carles Pont i Cristina Perales.

El treball analitza el tractament informatiu de la principal cadena de televisió mexicana, Televisa, sobre el cas de la desaparició de 43 estudiants ocorregut el 2014. L’autora examina si la cadena va complir o no amb els principis ètics del periodisme, a partir de l’anàlisi de contingut de peces informatives, la identificació de frames, la correlació amb codis deontològics i entrevistes a familiars de les víctimes. L’autora conclou que Televisa va seguir l’agenda marcada per l’Administració i no va complir amb l’objectiu de proporcionar informacions veraces, rigoroses i responsables èticament.

Paola Lagos Labbé i Gemma Palà Navarro, guanyadores de les mencions especials. FOTO: CAC

Gemma Palà Navarro, que sí que va assistir al lliurament, va obtenir una de les dues mencions especials, reconeguda amb un diploma acreditatiu, per “La construcció del relat periodístic de TV3 sobre el procés sobiranista de Catalunya (2014-2017). De la consulta del 9-N al referèndum de l’1-O”.

El treball de recerca és fruit de la seva tesi doctoral, amb el mateix títol, que va presentar al Departament de Comunicació de la UPF l’any 2020, codirigida pels professors Carles Pont i Mercè Oliva.

L’estudi se centra a analitzar el tractament mediàtic que va fer TV3 del procés sobiranista, en relació amb el 9-N de 2014 i l’1-O de 2017. La metodologia utilitzada combina l’anàlisi de contingut des de la perspectiva del framing amb les entrevistes semiestructurades a responsables de redacció i d’edició dels programes, per tal d’establir quin va ser el context de producció informativa i quins criteris i decisions de redacció van condicionar el relat periodístic.

La segona menció especial va recaure en Paola Lagos Labbé, també present a l'acte de lliurament, per treball "La imagen bisagra. Representación de los intersticios narrativos, visuales y sonoros en los diarios documentales de David Perlov: Diary (1973-1983), Updated Diary (1990-1999) y My Stills (1952-2002)", basat en la seva tesi doctoral, presentada a la UAB el 2021, sota la direcció del professor Joaquim Puig González.

L’autora estudia les estratègies narratives, estètiques i formals que l’artista brasiler-israelià David Perlov desenvolupa en els seus diaris documentals. La investigació explora les retòriques que utilitza l’artista per construir la seva memòria i representar el desarrelament i el desplaçament. La tesi delimita el concepte d’imatge frontissa per simbolitzar els passatges, les relacions i les tensions entre vida i art, privat i públic, passat i present o desterrament i retorn, entre d’altres.

La guanyadora d’aquesta edició dels guardons va ser Floriane Bardini (Universitat de Vic) pel treball “La transposició del llenguatge cinematogràfic en l’audiodescripció i l’experiència fílmica de les persones amb discapacitat visual”.

El jurat del premi va estar formar per Daniel Sirera Bellés, conseller secretari del CAC (com a president), els experts en la matèria Anna Clua Infante (UOC), Mònica Figueras Maz (UPF), Josep Àngel Guimerà Orts (UAB), Iván Lacasa Mas (UIC) i Iolanda Tortajada Giménez (URV), amb Silvia Montilla Castillo com a secretària.

Per a més informació

Notícia publicada per: