Vés enrere La ràdio: el mitjà que millor està tractant la crisi de la COVID-19

La ràdio: el mitjà que millor està tractant la crisi de la COVID-19

Durant el confinament, el Media Psychology Lab, sota la direcció d'Emma Rodero, professora del Departament de Comunicació, ha realitzat un estudi sobre els hàbits d'escolta, consum, credibilitat i impacte psicològic de la ràdio a la crisi de la COVID-19.

12.05.2020

Durant el confinament, el Media Psychology Lab,sota la direcció de Emma Rodero, professora del Departament de Comunicació de la UPF, ha realitzat un estudi sobre els hàbits d'escolta, consum, credibilitat i impacte psicològic de la ràdio durant la crisi de la COVID-19. Tot indica que la ràdio aprova amb bona nota el tractament de la crisi.

Ràdio en companyia i més consum

Abans la ràdio es consumia de manera individual, però durant el confinament s'ha començat a escoltar en companyia ,com es feia abans, i a través de l'aparell tradicional o de noves tecnologies, com els altaveus intel·ligents o mòbils i tauletes. L'escolta es compagina amb altres activitats com  netejar o cuinar, de manera que el lloc d'exposició es concentra principalment en el saló seguit de la cuina. El temps mitjà de consum de la ràdio ha augmentat gairebé en un punt. Ara la ràdio s'escolta més temps i més varietat d'emissores. També ha pujat lleugerament el consum de podcasts i audiollibres.

Els oients estan consumint més ràdio i més varietat d'emissores i torna l'escolta en companyia principalment a la sala o cuina

La ràdio és el mitjà més creïble

La ràdio s'erigeix com a mitjà informatiu més creïble. Els oients el consideren com el medi en què més confien, més imparcial i neutral, en línia amb altres estudis que la situen en aquesta posició. Tot i així la televisió és el mitjà pel qual majoritàriament s'informen.

La ràdio és el mitjà que obté millor nota; el més creïble; el més proper; el que més distreu i fa sentir en companyia

La ràdio és un mitjà que distreu i fa sentir en companyia

La ràdio està tenint un paper molt important durant el confinament a nivell psicològic. Els oients afirmen sentir tristesa, por i angoixa com emocions més intenses durant la crisi, però la ràdio està ajudant a pal·liar aquests sentiments. Els oients la consideren com el mitjà que més distreu, fa sentir en companyia, més proper i estimulant per a la imaginació. Això provoca que els oients se sentin més acompanyats i que, en conseqüència, la sensació de tristesa disminueixi.

Treball de referència:

Emma Rodero (2020), "La radio: el medio que mejor se comporta en las crisis. Hábitos de escucha, consumo y percepción de los oyentes de radio durante el confinamiento por el Covid-19", El profesional de la información, v. 29, n. 3, e290306. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.06

Accessible a través de l'e-Repositori UPF: http://hdl.handle.net/10230/44567

Perfils dels protagonistes: