Vés enrere Investigadors de la UPF se sumen a la Setmana Mundial del Cervell

Investigadors de la UPF se sumen a la Setmana Mundial del Cervell

Cada mes de març, la Setmana Mundial del Cervell, reuneix els esforços de centenars d’organitzacions participants en tot el món, inclosa la UPF, per celebrar una festa del cervell dirigida al públic general de totes les edats.
10.03.2022

Enguany se celebra la 26 edició de la Setmana Mundial del Cervell, que tindrà lloc del 14 al 20 de març. Investigadors i professors de la Universitat se sumen a aquesta iniciativa i participen en activitats divulgatives dirigides a diferents públics:

“Del cervell embrionari al cervell social”.

El Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS-UPF) i la Fundació QUAES, impulsada per Cetir Ascires, a través de la Càtedra QUAES-UPF de Biomedicina i Enginyeria Biomèdica organitzen l’activitat divulgativa “Del cervell embrionari al cervell social”. Tindrà lloc dimarts 15 de març a les 18 h, és oberta al públic general i gratuïta, però es requereix inscripció prèvia. Es podrà assistir presencialment a l’acte a la Sala Josep Marull del Campus Universitari Mar o seguir-la en directe en streaming.

Els ponents Cristina Pujades (UPF), Òscar Vilarroya (Universitat Autònoma de Barcelona i Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques) i Carme Torras (Institut de Robòtica i Informàtica Industrial UPC-CSIC) parlaran sobre com es construeixen i estableixen els circuits neuronals, l’estudi de l’estructura cerebral en adults i els reptes de la Intel·ligència Artificial per a ajudar a les persones. La sessió estarà moderada per Robert Castelo (UPF). L’activitat és la sisena sessió del cicle “No esperis una altra pandèmia per saber què s’està investigant en salut i biomedicina”, organitzat amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) - Ministeri de Ciència i Innovació.

Brain Film Fest

El festival de cinema, que aprofundeix en els aspectes relacionats amb el cervell, tindrà lloc del 17 al 20 de març al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). El festival està impulsat per la Fundació Pasqual Maragall, co-organitzat amb la Fundació Uszheimer i Minimal Films, i amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.

El dissabte 19 de març es projectarà el documental In Silico, que explora una audaç cerca de deu anys per simular el cervell humà en superordinadors. A continuació hi haurà la taula rodona "Simulant el cervell: què podem aprendre?" amb Gustavo Deco, cap del grup de recerca en Neurociència Computacional a la UPF; i Ricard Solé, cap del Laboratori de sistemes complexos a la UPF i l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE). La taula serà moderada per Arcadi Navarro, cap del grup de recerca en Genòmica Evolutiva a la UPF i l'IBE i director de la Fundació Pasqual Maragall. Tots tres també són professors d'investigació ICREA a la UPF.

Xerrades en línia per a estudiants de secundària

Els investigadors del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS-UPF) oferiran xerrades científiques dins el programa Escolab en un format virtual. Dilluns 14 Fernando Giraldez, catedràtic de la UPF, oferirà "La búsqueda científica del alma" .

Divendres 18 Adriana Castro, del grup de recerca en Neurobiologia del Comportament (GReNeC-Neurobio), oferirà la xerrada " Infancia, cerebro y adicción". Parlarà sobre la importància que té la infància en el desenvolupament de l’èsser humà, i com les experiències viscudes durant aquesta etapa poden augmentar la probabilitat de desenvolupar un trastorn mental a l’edat adulta.

D’altra banda, en el marc del cicle de xerrades 'Dimarts de Ciència', organitzat pel Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), s’oferirà “El cerebro y la conducta: piensa lo que quieras y ya veremos qué pasa”. Una xerrada a càrrec d'Andrés Ozaita, Elena Martín i Rafael Maldonado investigadors principals del grup de recerca en Neurofarmacologia-Neurophar. Explicaran com s’investiga el cervell i les seves funcions al control de la conducta. Presentaran pantes, aliments i fins i tot microorganismes que aconsegueixen modificar la forma de funcionar del cervell i la conducta. (Data pendent de confirmació per la vaga educativa).

La Setmana Mundial del Cervell és una campanya global dirigida a incrementar la consciència pública sobre el progrés i els beneficis de la recerca en el cervell. Cada mes de març, reuneix els esforços de centenars d’organitzacions participants en tot el món, inclosa la UPF, per celebrar una festa del cervell dirigida al públic general de totes les edats.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació