Vés enrere Investigadores de la UPF treballen amb joves del Raval per potenciar l'audiovisual com a eina de transformació social

El projecte SMOOTH reuneix més d’11 universitats europees que estudiaran si els “educational commons” (comuns educatius) poden operar com a catalitzadors per revertir les desigualtats socials entre joves i infants. La UPF té a càrrec seu el desenvolupament de dos casos d'estudi a Barcelona que es treballaran amb les entitats AEI Raval i ElParlante.

02.03.2022

Les investigadores del Grup de Recerca en Joventut, Societat i Comunicació (JOVIScom) de la UPF, treballaran amb 50 institucions educatives de més de 10 països en el projecte H2020 SMOOTH Educational Common Spaces. Passing through enclosures and reversing inequalities. El projecte està finançat pel programa Horizon 2020 (H2020) de la Comissió Europea fins al 2024 i el coordina la Universitat de Thessaly (Grècia).

La metodologia dels “educational commons” es basa en la construcció col·lectiva del coneixement, la inversió de rols, la pedagogia de l'escolta activa i la governança entre parells com a eix per propiciar la participació democràtica dels infants i joves. Pretén convertir les participants en subjectes actius de totes les etapes del procés, convertint-los en coinvestigadors que prenen decisions, des del disseny fins al final del projecte.

María José Palacios, investigadora del projecte vinculada al Departament de Comunicació declara que “l'objectiu és crear espais de ciutadania democràtica on s'experimenti amb noves maneres de pensar i fer, basant-se en la igualtat, la col·laboració, la creativitat col·lectiva, el compartir i la cura. El que es pretén al final és construir col·lectivament el coneixement per tal d'enfortir un diàleg intercultural i intergeneracional que ajudi a crear comunitat”.

El 2 de febrer passat van començar a treballar amb l'Associació Educativa Integral del Raval (AEIRaval), una entitat que anualment ofereix intervencions socioeducatives i acompanyament individualitzat al voltant de 200 nens i nenes del barri del Raval de Barcelona.

“La idea és que siguin ells els que explorin la proposta de futur que tenen les generacions menors del centre”, continua Palacios. "Pretenem que siguin ells i elles mateixes els que investiguin com s'imaginen el futur les generacions menors i que el plasmin utilitzant un llenguatge que ja els és conegut, com és l'audiovisual". El grup de recerca treballa amb dos grups i un total de 28 joves.

El cas d’estudi que s’està aplicant a AEI Raval consta de tallers que es desenvolupen durant 16 setmanes. Aquests tenen quatre etapes:

1. Explorar l'imaginari de futur que tenen d'ells mateixos. En aquesta part s'interroguen i es pregunten com s'imaginen el futur, si el veuen d'una manera positiva o negativa; que intercanviïn perspectives i reflexionin sobre les seves preocupacions i expectatives. Ja s’han realitzat tres tallers d’aquesta etapa.
  2. Conèixer i dominar els productes audiovisuals, i que dissenyin com treballaran amb els més joves. Són tres tallers, el primer ja es va fer el 23 de febrer.
  3. Explorar l’imaginari dels menors del centre. Seran els mateixos adolescents els que indagaran sobre aquests imaginaris.
  4. Reflexionar sobre allò après i plasmar-ho a través d'un producte audiovisual.

Les investigadores esperen acabar aquest primer cas d'estudi entre el maig i el juny d'aquest any. El segon cas d’estudi a càrrec de la UPF es durà a terme el setembre del 2022 juntament amb ElParlante, una entitat que treballa l’EduComunicació i utilitza les tecnologies visuals i audiovisuals com a instruments de transformació i canvi.

Web del projecte: https://www.upf.edu/web/joviscom/smooth

Perfil de Twitter del projecte: https://twitter.com/smooth_h2020