Vés enrere Inauguració del cicle “Esmorzars Europeus” del Diari de Barcelona

Inauguració del cicle “Esmorzars Europeus” del Diari de Barcelona

02.05.2022

El divendres 22 d’abril, a les 10 h, ha tingut lloc a l’Auditori del Campus Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) la primera edició del cicle “Esmorzars Europeus”, organitzat pel Diari de Barcelona. L’encarregat d’inaugurar-ho ha sigut Jaume Duch, director general de Comunicació i portaveu del Parlament Europeu. L’acte, presentat per Roger Cassany, coordinador del Diari de Barcelona, s’ha pogut seguir de manera presencial, per streaming a la web del Diari i també per Twitter.

Jaume Duch ha iniciat la seva intervenció referint-se a la guerra a Ucraïna. El portaveu ha avisat que “la guerra a Ucraïna no és només una guerra d’annexió, sinó que és una guerra contra el nostre model democràtic, occidental, de drets humans i contra el respecte a la independència dels estats”. Tanmateix, s’ha mostrat satisfet per la unitat de la Unió Europea per fer front al conflicte a Ucraïna, en contrast amb la guerra a Crimea el 2014, on “vam mirar cap a un altre costat”. Pel que fa als refugiats, el portaveu considera que hi ha una voluntat general d’acollir als refugiats ucraïnesos, a diferència de les reticències de determinats països a acceptar refugiats del nord d’Àfrica i de Síria. Duch ha insistit que la Unió Europea té el desig d’incorporar a Ucraïna, però no serà un procés ràpid ni senzill. De fet, ha assenyalat les dificultats que han implicat per la UE les últimes incorporacions.

Roda de premsa

El presentador de l’acte, Roger Cassany, ha iniciat la roda de premsa recordant que els estudiants, en els cicles organitzats pel Diari de Barcelona, tenen prioritat per preguntar, per tal així de facilitar un altaveu als estudiants que en altres situacions no poden gaudir. Durant la roda de premsa, s’ha fet ressò de les eleccions franceses i el perill de l’extrema dreta. Duch, en les seves declaracions, ha posat com a exemple a la candidata Marine Le Pen per aclarir que “l’extrema dreta no és euroescepticisme, és eurofòbia”. El portaveu ha avisat del perill de candidatures com la de Marine Le Pen per la Unió Europea en un moment crític com el que s’està vivint en l’actualitat, necessitat d’una Unió Europea forta i unida.

Preguntat per la baixa participació en les eleccions europees, Duch opina que una de les principals raons que ho justifiquen és perquè durant molts anys la societat ha tingut la sensació errònia que les coses realment importants no es decideixen a Brussel·les, i això és així perquè la població no entenia correctament les funcions i l’abast de decisió de la Unió Europea. No obstant això, creu que hi ha un canvi de tendència i un increment de la popularitat de la UE a causa del seu paper en la gestió de la crisi econòmica, el Brexit i la pandèmia.

Duch també ha parlat dels casos d’espionatge del programa Pegasus. Ha explicat que el Parlament Europeu ha creat una comissió d’investigació. Per altra banda, també estan oferint ajuda als eurodiputats per saber si els seus telèfons estan intervinguts. En aquest sentit, Duch ha reconegut que en l’actualitat una de les principals debilitats dels sistemes democràtics són les guerres cibernètiques. Continuant amb el rol de les tecnologies, i concretament de la tecnologia de reconeixement facial, Duch ha dit que la normativa de protecció de la UE ha de ser respectada en l’àmbit nacional, alhora que ho valora com un problema de la societat i política moderna, “ens trobem davant la contradicció llibertat-seguretat”.

Per acabar, Duch ha sigut preguntat per la prohibició a la UE dels mitjans russos Russian Today i Sputnik. La considera una decisió complicada, però unànime. “Tothom va considerar que estaven fent una feina de propaganda del Kremlin. S’han utilitzat per distribuir desinformació”.