Vés enrere La UPF consolida sis disciplines entre les cent millors del món dins el rànquing de Xangai

Es tracta de Salut Pública, en el lloc 22, i Economia, en el 40, seguides de Ciències Biològiques i Estadística (franja 51-75) i Ciències Polítiques i Biotecnologia (76-100), la majoria líders a Espanya. La UPF puntua en un total de disset disciplines, repartides entre els cinc àmbits que inclou el rànquing, i en situa dotze dins les 200 primeres del món.

01.06.2021

La Universitat Pompeu Fabra situa sis disciplines acadèmiques entre les cent millors del món del dins el Global Ranking of Academic Subjects (GRAS) 2021, la classificació per disciplines acadèmiques del Rànquing de Xangai, i manté la xifra de disciplines situades dins el top 100 respecte a la passada edició.

Salut Pública continua sent la titulació més ben posicionada de la UPF, en el lloc 22, seguida d’Economia, en el 40. Ciències Biològiques i Estadística se situen en la franja 51-75, i Ciències Polítiques i Biotecnologia en la 76-100. Totes elles ocupen la primera posició d’Espanya dins el seu àmbit, excepte Biotecnologia, que es troba en la segona posició.

Salut Pública continua sent la titulació més ben posicionada de la UPF, en el lloc 22, seguida d’Economia, en el 40.

Salut Pública i Economia es mantenen força estables respecte a l’any passat (la primera baixa tres posicions i la segona en puja quatre); Ciències Biològiques i Ciències Polítiques no es mouen de la seva franja, mentre que Estadística puja un graó (de la franja 76-100 passa a la 51-75) i Biotecnologia en baixa un (de la franja 51-75 passa a la 76-100).

La UPF puntua en disset disciplines, repartides entre les cinc àrees de la llista

Més enllà del top 100, sis disciplines més de la UPF se situen dins les 200 primeres posicions: Psicologia (franja 101-150); i Comunicació, Farmàcia i Ciències Farmacèutiques, Ciències Biològiques Humanes, Ciències Mediambientals i Enginyeria i Tecnologia Mèdica (franja 151-200). Totes elles estan situades dins les tres primeres posicions a escala estatal (destaca Psicologia en la primera posició), menys Farmàcia i Ciències Farmacèutiques.

En un tercer bloc, trobem altres cinc disciplines de la Universitat que se situen entre les posicions 200 i 500: Medicina Clínica i Educació (franja 201-300) (Educació ha pujat des de la franja 301-400 que ocupava l'any passat), Ciències de la Computació i Enginyeria, Management (301-400) i Ecologia (401-500).

Les titulacions de la Universitat tenen presència en la totalitat dels cinc àmbits en què s’estructura la classificació.

En xifres generals, la UPF apareix en disset disciplines (una menys que en l’edició anterior, en què també va puntuar en Administració i Direcció d’Empreses). Estan repartides entre les àrees de Ciències Socials (7), Ciències Mèdiques (4), Enginyeries (3), Ciències de la Vida (2) i Ciències Naturals (1). Això suposa que les titulacions de la Universitat tenen presència en la totalitat dels cinc àmbits en què s’estructura la classificació.

Un rànquing que inclou 54 disciplines i té en compte cinc indicadors, liderat pels centres dels EUA

El rànquing GRAS 2021 inclou 54 disciplines acadèmiques pertanyents a cinc àrees del coneixement de prop de 4.000 universitats de 93 països i regions diferents, i classifica les institucions en llistes que van entre els 50 i els 500 millors centres, segons la disciplina. Utilitza una sèrie d’indicadors acadèmics objectius i dades de tercers per mesurar el rendiment de les universitats en les disciplines respectives.

Els cinc indicadors que té en compte per a cada disciplina són els següents: el nombre de treballs publicats en revistes d'alt impacte (situades en el primer quartil, Q1); l’impacte de citació normalitzat, que mesura l’impacte mitjà dels articles científics escrits per una institució; el percentatge de publicacions amb coautoria internacional; el nombre de treballs publicats en les revistes més importants i nombre de congressos i conferències, i finalment, el nombre total de personal docent i investigador d'una institució que ha guanyat un premi o reconeixement significatiu.

A escala global, les universitats dels Estats Units són les que més vegades se situen al capdavant de la llista (en 30 de les 54 disciplines), seguides per les de la Xina (13). Pel que fa als centres més ben posicionats, la Universitat de Harvard i l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) són els que tenen més disciplines en primera posició: 15 i 6 respectivament.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació