Vés enrere Un estudi analitza l'impacte de la COVID-19 en la comunicació corporativa

Un estudi analitza l'impacte de la COVID-19 en la comunicació corporativa

El lideratge corporatiu ha de gestionar la comunicació interna amb transparència, amb la màxima claredat possible, amb calma i amb empatia, s'afirma en un article publicat el 20 d'abril per Jordi Xifra , catedràtic de el Departament de Comunicació a la revista El professional de la información.

05.05.2020

La crisi de la COVID-19 ha posat a prova molts processos propis de les estructures socials. La comunicació corporativa i les relacions públiques són exemples d'aquests processos que s'enfronten a una situació inèdita, difícilment prevista i de la qual caldrà treure unes lliçons de cara al futur.

Jordi Xifra, catedràtic del Departament de Comunicació de la UPF, és l'autor d'un article titulat: "Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del COVID-19", publicat el 20 d'abril a la revista El professional de la informació.

Segons el seu autor, la crisi de la COVID-19 ha posat a prova molts processos propis de les estructures socials, entre ells la comunicació corporativa i la gestió del risc reputacional. En aquest article, barreja d'investigació i assaig, s'aporten les dades derivades de les primeres investigacions dutes a terme per les principals agències de comunicació multinacionals, així com per instituts independents d'investigació. Aquests estudis se centren principalment en les qüestions del lideratge empresarial, la comunicació interna i la responsabilitat social corporativa.

Les principals conclusions de la investigació, totes elles centrades en les dades de les primeres setmanes de la pandèmia i la seva afectació en el món empresarial són les següents:

• La crisi de la COVID-19 hauria de posar en valor, ara més que mai, que els públics són una cosa i els mercats són una altra.

• La gestió de la comunicació interna passa a ser també una qüestió de responsabilitat social corporativa, ja que el nivell de confiança dels públics externs cap a les empreses i marques dependrà de com hagin afrontat les qüestions laborals en aquesta crisi. Per això, en temps de por com els de la COVID-19, el lideratge corporatiu ha de gestionar la comunicació interna amb transparència, amb la màxima claredat possible, amb calma i amb empatia.

•  Les decisions tàctiques o no empàtiques afectaran negativament la reputació corporativa. En aquestes primeres setmanes de la crisi sanitària, és el moment de l'emoció, la compassió i els fets com a elements de la comunicació corporativa. Per això, la gestió de el risc reputacional ha de prevaler sobre les accions publicitàries.

• Les campanyes publicitàries de les grans marques segueixen intentant vendre sota un discurs emocional on no hi ha lloc per a la creativitat.

•  Els mitjans tradicionals (especialment la televisió i la ràdio) esdevenen en aquestes situacions excepcionals mitjans refugi, és a dir, com l'or o el dòlar en l'àmbit econòmic, són mitjans que generen més confiança. La proliferació de rumors i fake news contribueix també a aquest fenomen.

"Un cop s'hagi controlat la crisi de la COVID-19, els investigadors en comunicació corporativa hauran de prioritzar les seves investigacions en com han actuat les organitzacions implicades en la crisi i com la seva actuació ha afectat la seva reputació", conclou Xifra en el seu article.

Treball de referència:

Jordi Xifra (2020), "Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del COVID-19", 20 d'abril, vol. 22, núm. 2, pàgs: 1-18, El profesional de la información. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.20

Aquest article s'ha considerat rellevant per la qual cosa ha estat indexat per l'OMS

Accessible a través de l'e-Repositori UPF: http://hdl.handle.net/10230/44516

Per a més informació