Vés enrere Una mirada darrera la pantalla: Taula Rodona sobre dones i videojocs

Una mirada darrera la pantalla: Taula Rodona sobre dones i videojocs

09.03.2020

El dijous 20 de febrer va tenir lloc la Taula Rodona Dones i Videojocs: una mirada darrera la pantalla, on Marina Amores, Laura González, Mariona Valls i Judit Tur van debatre sobre la nova sèrie documental “Nerfeadas: conversacions sobre machismo en videojuegos”. L’activitat va ser organitzada i coordinada per la Mercè Oliva Rota i l’Óliver Pérez Latorre del Grup d’Investigació MEDIUM del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Amores, periodista especialitzada en videojocs i alumni de la UPF, va presentar i projectar el primer capítol de la nova sèrie documental, que s’estrenarà a YouTube a inicis del mes de març de 2020. Es preveu que es vagin publicant els nou capítols restants cada dues setmanes i cada un d’ells tindrà una duració aproximada de 30 minuts. El primer capítol tracta sobre la situació professional de les dones que treballen a la indústria del videojoc, aportant testimonis i experiències negatives derivades de la desigualtat de gènere. La resta d’episodis parlen d’aspectes com la representació i la situació de les dones a través de casos concrets com el “Gamergate” i el moviment feminista en el sector. Així, la sèrie documental pretén abordar la problemàtica de la representació de les dones en el mitjà, però també la manca de consideració i desigualtat envers les professionals que estan darrera la pantalla i que, per tant, creen, dissenyen i programen videojocs.

La segona part de la sessió va ser una Taula Rodona que va reunir professionals i periodistes especialitzades en aquest mitjà: Judit Tur, traductora de videojocs; Laura González, desenvolupadora; i Mariona Valls, directora d’art a Mango Protocol. Algunes d’elles van aparèixer en el primer capítol del documental, que té la intenció de reflexionar conjuntament sobre les implicacions de les dones en el sector professional dels videojocs i les conseqüències que se’n deriven. Des de la perspectiva feminista, van denunciar la situació de vulnerabilitat i assetjament que pateixen dones del sector, sumat a la seva baixa presència en aquest àmbit i les pràctiques d’explotació laboral.

Durant el debat, Amores va destacar les dificultats afegides del documental, a banda de la manca de pressupost, per comptar amb testimonis de dones que s’atrevissin a explicar la seva situació. Davant d’aquesta situació i des de l’activisme, les participants reclamen la importància de la conscienciació i la transparència davant d’aquesta tipus de situacions. Un cop finalitzada la Taula Rodona, es va obrir un torn de preguntes perquè el centenar d’assistents poguessin intervenir i debatre conjuntament.