Vés enrere La UPF i la UAB celebren els 20 anys de la revista deSignis amb un col·loqui sobre mitjans, plataformes i interfícies

31.05.2019

El passat divendres 10 de maig es va celebrar el “Coloquio Internacional deSignis: Nuevas narrativas, nuevas mediatizaciones” organitzat per Charo Lacalle, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i per Carlos Scolari i Fernanda Pires, del Grup d’Investigació MEDIUM del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). A l’esdeveniment van participar acadèmics de vuit països diferents i es van celebrar dues taules rodones, en motiu dels vint anys de la revista deSignis. Al llarg de la sessió es va debatre sobre qüestions relacionades amb els mitjans, interfícies i plataformes, així com noves mediatitzacions relatives a identitats, gènere i sexualitat.

La primera taula rodona, titulada Medios, plataformas, interfaces va ser moderada per Teresa Velázquez, Catedràtica de Periodisme a la UAB, i va comptar amb la participació de cinc ponents: Lucrecia Escudero (UAB); Eliseo Colón (Universidad de Puerto Rico –UPR-); José Luis Fernández (Universidad de Buenos Aires -UBA-); Joan Ramon Rodríguez-Amat (Sheffield Hallam University), i Carlos Scolari (UPF). Les preguntes plantejades a la taula rodona van abordar diferències i similituds entre els conceptes de mitjans, plataformes i interfícies, així com les concepcions que s’hi amaguen al darrera. El debat va permetre tractar la qüestió des d’òptiques diferents, tenint en compte la complexitat de definir conceptes en evolució, que actuen com a constructes i constructors de significats des de la subjectivitat interconnectada.

La segona taula rodona, titulada Las (nuevas) mediatizaciones: géneros, relaciones e identidad sexual va ser coordinada i moderada per Maria José Masanet, professora de la UPF, i va comptar amb la participació de quatre ponents: Sandra Valdettaro (Universidad Nacional de Rosario -UNR-); Lorena Gómez Puertas (UPF); Cristina Peñamarín (Universidad Complutense de Madrid -UCM-) i Gabriela Pedranti (UPF-IED). Aquesta segona taula va abordar la problemàtica de la identitat i les representacions de gènere als mitjans, des de la contraposició de discursos hegemònics sobre la sexualitat fins a representacions mediàtiques de post-crisi a Europa i Amèrica del Sud. Al mateix temps, es van tractar conceptes com la mediatització, a través de la qual els problemes socials poden esdevenir públics i incideixen en l’imaginari social.