Vés enrere Només el 3% dels ciutadans es creu totalment les notícies d’actualitat política que rep a través de WhatsApp

Malgrat això, el 63% dels ciutadans ha rebut com a mínim una noticia d’actualitat política durant l’última setmana a través de WhatsApp, i un 24% en rep cinc o més per setmana.
18.04.2019

Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi L’ús de WhatsApp com a eina d’informació política elaborat per Carles Pont, Reinald Besalú, Metzeri Sánchez, Santiago Castelo i Edgar Rovira, membres de la Càtedra Ideograma-UPF de Comunicació Política i Democràcia, en col·laboració amb l’institut demoscòpic YouGov.

Els resultats, presentats el passat 11 d’abril a la UPF durant la jornada d’anàlisi WhatsApp, notícies falses i política en l’horitzó electoral, demostren que aquest servei de missatgeria instantània és el mitjà al qual els ciutadans atribueixen l’índex més baix de credibilitat comparat amb altres mitjans més tradicionals, com la televisió o la ràdio.

Malgrat aquest fet, el 63% dels ciutadans ha rebut com a mínim una noticia d’actualitat política durant l’última setmana a través de WhatsApp, i un 24% en rep cinc o més per setmana. Per edats, les persones de més de 55 anys són les que en reben una quantitat major.

D’altra banda, l’estudi indica que el 77% dels ciutadans utilitzen aquest mitjà per compartir notícies, i el 73% comenta l’actualitat política a través de WhatsApp. En relació amb aquest tema, també s’ha identificat que un terç dels espanyols ha abandonat un grup de WhatsApp per motivacions polítiques.

Finalment, el servei de missatgeria no escapa al predomini i prevalença del llenguatge audiovisual en la informació política. L’estudi demostra que els ciutadans estan més predisposats a compartir el contingut si està en format vídeo o va acompanyat d’una fotografia.

Les dades es van obtenir a través d’enquestes en línia fetes entre el 12 i el 17 de febrer del 2019. La mostra amb la que es va treballar, representativa de la població espanyola per gènere, edat i regió, van ser 1.664 persones majors d’edat.