Vés enrere Els mitjans tradicionals, la principal font de credibilitat en l'entorn digital

Els mitjans tradicionals, la principal font de credibilitat en l'entorn digital

Un estudi realitzat per la Càtedra Ideograma-UPF de Comunicació Política i Democràcia afirma que els formats televisius i de premsa digital són els continguts més creïbles en els entorns digitals.
21.03.2019

La Càtedra Ideograma-UPF de Comunicació Política i Democràcia ha dut a terme un estudi per avaluar la credibilitat dels diferents formats i canals a través dels quals els espanyols s'informen políticament.

L'informe titulat Anàlisi de la credibilitat de la informació política en l'entorn digital (Facebook, WhatsApp, premsa digital i televisió), realitzat en col·laboració amb l'institut demoscòpic YouGov, ha analitzat fonts com la televisió, la premsa digital, les actualitzacions en Facebook i els missatges en WhatsApp, obtenint així una radiografia de la credibilitat que els ciutadans donen a cada format.

Segons les dades obtingudes pels investigadors, els mitjans tradicionals segueixen mantenint un lloc dominant en el ecosistema digital. La notícia televisiva, per exemple, és un 70% més creïble que la informació en format WhatsApp i una notícia en format premsa digital és un 50% més creïble.

La credibilitat afecta també la difusió d'aquests continguts. Una altra troballa de la investigació apunta que hi ha una major predisposició a compartir les notícies televisives i de premsa digital enfront de les de WhatsApp i Facebook. Els ciutadans es mostren menys predisposats a compartir, en general, aquelles notícies a les que atorguen un grau de credibilitat baix. Factors com l'edat o la formació també incideixen en aquest sentit.

"La capacitat crítica és l'element clau quan valorem la credibilitat d'una informació, i aquesta està determinada per factors com l'edat, el nivell d'estudis o l'interès personal en la notícia."

Finalment, l'interès personal en la temàtica de la notícia és un dels factors determinants. Les persones que mostren més interès tendeixen a donar-li major credibilitat i són més susceptibles a compartir les informacions en tots els formats.

Segons Antoni Gutiérrez-Rubí, director i fundador de la consultora Ideograma, en l'actual context electoral "és necessari qualsevol element que ens permeti entendre quin efecte estan tenint eines com WhatsApp o Facebook, especialment en aquells casos que poden resultar perjudicials per a la pròpia democràcia com en el cas de la difusió de fake news."

En aquest sentit, Carles Pont, professor del Departament de Comunicació de la UPF i director de la Càtedra, afirma que "l'estudi ens ha permès comprovar que, tot i que hi ha un relat que parla del 'boom' de les noves eines digitals, el cert és que els mitjans tradicionals se segueixen considerant els més creïbles a l'hora d'informar-se, també en aquests entorns."

Per la seva banda, Reinald Besalú, un dels autors de la investigació, apunta que "la capacitat crítica és l'element clau quan valorem la credibilitat d'una informació, i aquesta està determinada per factors com l'edat, el nivell d'estudis o l'interès personal en la notícia."

El proper 11 d'abril es presentarà en obert la segona part de aquest estudi a la Universitat Pompeu Fabra, en la qual s'analitza l'ús que els ciutadans donen a WhatsApp com a font de informació política.