Vés enrere Ana Aitana Fernández defensa la seva tesi sobre la memòria fílmica de la imatge-objecte

13.02.2019

El 10 de gener de 2018 es va celebrar l'acte de defensa pública de la tesi “La cicatriz de la ausencia. Un atlas íntimo de la memoria fílmica desde la imagen-objeto” d'Ana Aitana Fernández Moreno, membre del grup de recerca CINEMA. La lectura de la tesi va tenir lloc davant un tribunal integrat pel Dr. Iván Pintor Iranzo (Universitat Pompeu Fabra) com a president de la mesa, la Dra. Immaculada Merino Serrat (Universitat de Girona) com a secretària i Maria Irene Aparício (Universidad de Nova de Lisboa) com a vocal. La tesi va obtenir la qualificació Excel·lent Cum Laude i la menció internacional.

Es tracta d'una tesi monogràfica integrada per cinc capítols entorn la representació del record a través del cinema, i estructurada sobre tres conceptes: la memòria, la mirada i l'absència. Per aquest motiu, l'autora parteix de l'estudi de la fotografia filmada com una imatge-objecte, és a dir, de la imatge fotogràfica com un temps passat embalsamat que es transforma al contactar amb la càmera. Imatges que permeten veure uns gestos en els quals poden llegir-s’hi la intimitat, els records i les experiències del propi cineasta, inscrits en la memòria fílmica.

Fernández, en la seva intervenció, va dir que “es tracta d'una aproximació a la memòria que parteix del mateix oblit, és a dir, de la posada en dubte de la veritat de la imatge, d'una consciència de la mirada de l'espectador, que es construeix des de la pel·lícula”. Les imatges no només permeten explorar el passat d'aquest, sinó el present i el futur d'aquest. En altres paraules, i tal com va assenyalar la Dra. Merino, “les pel·lícules, ja siguin curtmetratges o llargmetratges, permeten prendre aquesta cicatriu del cineasta i viure aquesta experiència personal”.