Vés enrere Bruno Hachero defensa la seva tesi sobre les imatges de l'horror al cinema contemporani

13.02.2019

Dilluns passat 28 de gener, Bruno Hachero Hernández va defensar la tesi “Imágenes del horror en el cine contemporáneo: de lo irrepresentable a las imágenes del límite en el documental”, dirigida pel Dr. Fran Benavente Burián. El tribunal, presidit pel Dr. Vicente Sánchez-Biosca (Universitat de València) i constituït pel Dr. Iván Pintor Iranzo (UPF) com a secretari i la Dra. Raquel Schefer (Universitat de Lisboa) com a vocal, va qualificar el projecte d’Hachero amb un “excel·lent”, destacant “com la tesi convoca i posa sobre la taula alguns dels debats existents en aquest camp”; també es va destacar l’“escriptura rigorosa, excel·lent en moltes parts” i la “gran capacitat de síntesi” del doctorand.

La tesi monogràfica de Bruno Hachero, plantejada com un estudi estètic de la representació de l'horror al cinema, se centra en les formes cinematogràfiques a través de les quals els realitzadors documenten genocidis, guerres, matances i desaparicions. Amb l'horror, l'irrepresentable i el documental com a principals eixos conceptuals, Hachero va realitzar un recorregut per l'obra de cineastes com Joshua Oppenheimer, Harun Farocki, Albertina Carri i Susana de Sousa, entre altres, i va aplicar l'hermenèutica crítica de la imatge i l’anàlisi del muntatge com a metodologia per analitzar els films i la utilització de recursos com el testimoniatge, l'animació, l'assaig audiovisual, l'arxiu històric i la filmació de llocs.

Aquesta aproximació va permetre el doctorand establir l'horror com a mirada transversal en la història del documental i traçar una evolució que va des de l'estètica de l'absència fins a l'estètica del límit. També va poder identificar girs subjectius i performatius en la forma amb què aquest horror és delineat. Aquest treball es presenta com un aprofundiment de les línies de recerca d’Hachero, qui ja havia abordat la imaginació de l'horror en el documental animat Vals con Bashir (2008) en el seu Treball Final de Màster.