Vés enrere Els estereotips de l’amor romàntic poden arribar a justificar la violència masclista

Adverteix un estudi en què s’ha fet una anàlisi qualitativa de la sèrie per adolescents Física o Química (2008-2011), publicat per María José Masanet, investigadora del Departament de Comunicació, i Frederik Dhaenens, investigador de la Univesitat de Ghent (Bèlgica). L’article va ser publicat el 22 de gener a la revista Journal of Youth Studies.
06.02.2019

Els mitjans de comunicació s'han convertit en agents de socialització clau en la construcció de les identitats dels adolescents i els joves. En particular, les representacions mediàtiques de la sexualitat i l'amor esdevenen agents educatius informals de primer ordre sobre aquests temes.

Un molt bon exemple d’això va ser la sèrie per adolescents espanyola Física o Química (2008-2011), produïda per Ida y Vuelta i emesa per Antena 3, la qual va arribar a més de tres milions d’espectadors en alguns dels seus episodis. La sèrie se centra en les històries d’un grup d’estudiants de batxillerat i els seus professors. L’èxit de la sèrie es va estendre a altres països com França, Portugal, Itàlia, Estats Units i Amèrica Llatina, on va rebre aplaudiments i suport per part del públic adolescent.

Física o Química va generar també controvèrsia social, a favor i en contra, per la seva representació de la sexualitat, la violència de gènere i l’embaràs a l'adolescència, entre d’altres. “Aquestes perspectives polaritzades de Física o Química no són ni noves ni exclusives d'aquesta sèrie”, afirma María José Masanet, investigadora del Departament de Comunicació de la UPF i coautora d’un treball en què es fa una anàlisi qualitativa dels continguts de la sèrie. Aquesta recerca l’ha publicada amb Frederik Dhaenens, investigador de la Univesitat de Ghent (Bèlgica), el 22 de gener a la revista Journal of Youth Studies.

Analitzar com els joves interpreten la representació de la violència de gènere

L'objectiu principal d'aquest estudi va ser analitzar com els joves interpreten la representació de la violència de gènere a la sèrie Física o Química, centrant-se en com l'audiència discuteix sobre la representació de l'agressió de l’home cap a la dona representada a través dels personatges adolescents de Ruth i Gorka. A més, els autors van analitzar com es veuen reflectits els públics en els estereotips de gènere i desigualtats romàntiques i/o relacions sexuals adolescents. En aquesta ficció televisiva, els personatges Gorka i Ruth mantenen una relació romàntica tempestuosa caracteritzada per l'abús psicològic del noi cap a la noia. Tot i que trenquen en diverses ocasions sempre acaben recuperant la relació i els abusos s'intensifiquen al llarg de la sèrie fins que sorgeixen greus problemes de salut i la relació es trenca definitivament.

“Estudiar els discursos dels joves sobre la violència de gènere a Física o Química ens ha proporcionat una visió de la seva manera de pensar sobre aquest tema i sobre els mites romàntics, així com també sobre el paper que la sèrie juga en la formació de les perspectives dels adolescents sobre la violència de gènere”, afirmen els autors del treball.

Els autors van analitzar els comentaris dels fòrum de fans de la sèrie  Física o Química i, més concretament, els comentaris que tractaven de temes o escenes relacionades amb la violència de gènere entre els personatges adolescents

Els autors van analitzar els comentaris dels fòrum de fans de la sèrie Física o Química i, més concretament, els comentaris que tractaven de temes o escenes relacionades amb la violència de gènere entre els personatges adolescents. L’objectiu era explorar quins significats dóna l’audiència a la violència de gènere representada a la sèrie i com reflexionen sobre els estereotips de gènere i els mites romàntics. Per exemple, el treball va constatar que “Els participants del fòrum no van identificar l'abús verbal i psicològic de Gorka sobre Ruth fins que la violència es va tornar insostenible”.

Els joves i adolescents espanyols no consideren actes d’agressió aspectes com ara el control del temps, dels diners o les amistats; el xantatge o les amenaces i insults

Aquestes dades coincideixen amb estudis previs que han demostrat que els joves i adolescents espanyols no consideren actes d’agressió aspectes com ara el control del temps, dels diners o les amistats; el xantatge o les amenaces i insults. L’abús verbal el contemplen com una part més de la relació i el poden arribar a justificar en ‘nom de l’amor’. L'abús s'associa principalment amb l'agressió física.

Els adolescents han interioritzat una sèrie d'estereotips i mites d'amor romàntic que poden ser molt perillosos perquè justifiquen la violència dels homes cap a les dones

Com a resultat de l’anàlisi, aquest estudi revela que els adolescents han interioritzat una sèrie d'estereotips i mites d'amor romàntic que poden ser molt perillosos perquè justifiquen la violència dels homes cap a les dones. El valor d'aquest treball és doble. En primer lloc, ens proporciona informació sobre la manera com es pensa i es debat a Espanya la violència de gènere i les relacions romàntiques entre adolescents, atès que la recerca exposa com entenen la violència de gènere i els motius o accions que els condueixen a justificar-la o criticar-la. En segon lloc, “el nostre treball també té valor educatiu. Demostrem que una sèrie adolescent té el potencial d'explorar i treballar per evitar la violència de gènere. La sèrie dona peu a establir un debat sobre representacions controvertides i provocadores sense intentar moralitzar la seva audiència i oferint un espai de discussió en el seu fòrum de fans”, conclouen Masanet i Dhaenens.

Treball de referència:

María-José  Masanet,  Frederik Dhaenens (2019), “Representing gender-based violence in teen series: young people’s discourses on the Spanish series Física o Química”, 22 de gener, Journal of Youth Studies.