Vés enrere Carles Sanabre defensa la seva tesi doctoral, una proposta de model per a la ideació estratègica i el mesurament de qualitat de websites

14.12.2018

El passat 26 de novembre, Carles Sanabre, professor associat del Departament de Comunicació (UPF), va defensar la seva tesi “Propuesta de modelos para la ideación estratégica y el análisis integral de la calidad en sitios web: el WebSite Canvas Model y el sistema de análisis de doble entrada con patrones”, dirigida per el Dr. Rafael Pedraza Jiménez.

El tribunal, constituït pel Dr. Javier Guallar Delgado (Universitat de Barcelona) com a president, la Dra. Mari Vállez Letrado (UPF) com a secretària i la Dra. Ariadna Fernández Planells (Universitat Politècnica de València) com a vocal, va qualificar la tesi amb un Excel·lent, destacant la seva proposta de valor, la seva aportació pràctica i la seva capacitat d’unir l’experiència professional amb el rigor científic.

La tesi de Sanabre toma com a punt de partida la falta d’eines capaces d’estudiar la qualitat d’estratègia de sitis web, en contrast amb una tradició ja fonamentada d’avaluacions tècniques i funcionals. Davant d’aquest estat de la qüestió, Sanabre va proposar dues eines, la primera denominada WebSite Canvas Model (WSCM), un model per l’anàlisi i la concepció estratègica de webs que s’inspira en el Business Model Canvas d’Alexander Osterwalder, una plantilla orientada al desenvolupament o descripció de models de negoci a través d’un llenç gràfic constituït per una sèrie de categories (socis clau, fonts d’ingrés, segments de clients, etc.).

El model de Sanabre, presentat recentment en el seminari “Desigualtat i qualitat analitzats des de la comunicació digital” del grup DigiDoc, és aplicable a estadis d’ideació o redisseny web, i té en compte l’adaptabilitat del siti als seus requeriments estratègics, més enllà de les seves característiques tècniques. En aquest sentit, es tornen fonamentals conceptes com el SEO, el benchmarking i el SoLoMo.

La segona eina desenvolupada per Sanabre part de la fusió del model WSCM, validat a través de diferents casos d’ús, i el sistema d’anàlisi de sitis web turístics (SAST), que es focalitza en aspectes tècnics o funcionals. Aquesta conjunció va donar lloc al Sistema d’anàlisi de doble entrada amb patrons (“Sistema de anàlisis de doble entrada con patrones” SDE), una eina que aporta una avaluació integral a través de consideracions sobre la qualitat estratègica, la qualitat tècnica i la qualitat global de les webs.