Vés enrere La Taula de Nova Recerca d’octubre es va centrar en el projecte TRANSGANG

La Taula de Nova Recerca d’octubre es va centrar en el projecte TRANSGANG

06.11.2018

El dijous 11 d’octubre va tenir lloc una sessió monogràfica de la TNR titulada “Researching Youth Street Groups: Beyond Criminality”, on es va donar a conèixer el projecte TRANSGANG, liderat pel Dr. Carles Feixa. El projecte TRANSGANG aborda l’anàlisi de grups juvenils o “bandes juvenils” en l’era global, i les qüestions de la delinqüència i violència associades a aquests grups.

Es tracta d’un projecte interdisciplinari, on participen antropòlegs, sociòlegs,  investigadors de l’àmbit comunicatiu, i professionals que treballen directament amb les bandes juvenils. La sessió de TNR va incloure una taula rodona, moderada per José Sánchez (UPF), va reunir diversos experts internacionals Sihem Najjar, Carlos Mario Perea, Fulvia Márquez, Rachid Touthtou, David Brotherton i Dennis Rodgers.

Sihem Najjar (Institut supérieur des sciences humaines - Tunísia) va remarcar la importància de diferenciar entre bandes juvenils criminals i les que no ho són. Per exemple, cal diferenciar entre bandes de ‘grafiters’ i bandes per delinquir, o de radicals islàmics. Carlos Mario Perea (Universidad Nacional de Colombia) va incidir en la necessitat de tenir en compte el context socio-polític de cada país, exemplificant-ho a través del procés de pau de les FARC (Forces Armades Revolucionàries de Colòmbia). En aquest cas, es demostra que hi ha certs països on les bandes aconsegueixen marcar l’agenda política i tenen una influència significativa en el país.

Per la seva banda, David Brotherton va recordar que Estats Units és un dels països amb més bandes juvenils del món, i això fa que sovint els joves estiguin estigmatitzats, i es tendeixi a associar-los a activitats delictives. Fulvia Márquez va afegir que també a Colòmbia hi ha una estigmatització de la població jove, associant-la sovint a la violència. Amb tot, els membres del projecte TRANSGANG van concloure que és necessari estudiar aquestes bandes des del punt de vista el context socioeconòmic i les eventuals condicions de pobresa per tal de transformar-les. En definitiva, es tracta d’escoltar els integrants de les bandes en primera persona, conèixer les seves pròpies narratives i poder contribuir a eliminar els estereotips.