Vés enrere Hipertext.net | Crida d’articles: La no-ficció llatinoamericana: del documental interactiu al documental transmedia

26.02.2021

Hipertext.net | Crida d’articles

Editors convidats:

Fernando Irigaray i Anahí Lovato
Universidad Nacional de Rosario, Argentina
[email protected] | [email protected]

Data límit d’enviament: 20 de juliol de 2021

Notificació d’acceptació: octubre de 2021

Publicació: novembre 2021

Presentació:

En les últimes dècades, diversos processos de convergència digital i tecnològica han fet possible la mutació dels formats narratius i l'aparició de nous espècimens en el camp de la comunicació. Les narratives de no-ficció no s’han mantingut alienes a aquestes transformacions. Molt al contrari, molts projectes documentals i periodístics han començar a assumir formes interactives i transmedials, experimentant amb múltiples llenguatges, desenvolupant estratègies participatives i relats que s'expandeixen en diverses plataformes i suports.
A Llatinoamèrica, el camp de la no-ficció compta amb profundes arrels, sostingudes en la ploma dels seus grans cronistes i en les produccions audiovisuals de les seves escoles de documental polític i social. Aquesta empremta d'identitat es pot rastrejar en els formats interactius, anomenats també com webdocs, iDocs, documentals multimèdia interactius i fins i tot en projectes transmèdia, de tall documental o periodístic.
El documental interactiu i transmèdia a Amèrica Llatina té ja més de dues dècades de desenvolupament i consolidació. Al llarg de la seva extensa geografia és possible reconèixer alguns pols de producció molt actius en la recerca de formats innovadors i en l'experimentació amb noves tecnologies per narrar històries de l'ordre de la realitat. El present número de Hipertext.net proposa una mirada crítica que permeti cartografiar l'estat de la qüestió, revisar històricament les seves produccions, analitzant les seves característiques intrínseques, revisant les seves experiències de disseny narratiu, circulació i consum, així com identificant els desafiaments i oportunitats que es presenten per a la no-ficció interactiva i transmèdia en aquesta regió del món.
En aquesta ocasió, els editors convidats tenim el gust de convocar investigadors i productors de documentals interactius i transmèdia a enviar les seves propostes. Les temàtiques proposades es presenten com orientadores, encara que no resulten excloents:

• El documental interactiu i transmèdia a Amèrica Llatina: aproximacions teòriques, història, evolució i definicions conceptuals.
  • Produccions documentals i periodístiques interactives i transmèdia llatinoamericanes. Anàlisi de casos.
  • Disseny narratiu interactiu i transmèdia a Amèrica Llatina. Experiències de producció.
  • Estratègies interactives, participatives, col·laboratives i co-creatives en documentals interactius i transmèdia llatinoamericans.
  • Principals línies temàtiques, pols de producció, influències, referents i escoles llatinoamericanes. El paper dels mitjans i les universitats.
  • Ús de llenguatges audiovisuals, sonors, fotogràfics, infogràfics i animats en projectes interactius i transmèdia de no-ficció a Amèrica Llatina.
  •  Enllaços i connexions entre narrativa i territori en projectes llatinoamericans. La territorialitat expandida en la no-ficció interactiva i transmèdia.
  • Gamificació i relat immersiu en la no-ficció llatinoamericana.
  • Reptes, desafiaments i oportunitats per a la producció interactiva i transmèdia de no ficció a Amèrica Llatina.
  • El paper de tecnologies, plataformes, xarxes socials i la implicació de nous usuaris.

Formats:

• Articles científics / Papers. Manuscrits amb una extensió d’entre 4.000 i 8.000 paraules, sense comptar la bibliografia. Estructura recomanada: Introducció, marc teòric, metodologia, resultats, discussió, referències.
  • Articles d’anàlisi. Textos amb una extensió d’entre 4.000 i 8.000 paraules, sense comptar amb la bibliografia. Estructura lliure.
  • Letters o comunicacions breus. Textos amb una extensió d’entre 1000 y 3000 paraules. Estructura recomanada: Introducció, informe del cas, discussió, referències.

Idiomes: S’accepten originals escrits en espanyol, anglès i català.

Revisió: Revisió per parells

Contacte: Pere Freixa, director editorial, [email protected]

Hipertext.net és una publicació acadèmica d'Accés Obert (Open Access) creada i promoguda pel Grup d'Investigació en Documentació Digital i Comunicació Interactiva (DigiDoc), del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra.

Més informació sobre la crida d’articles: