Vés enrere Em proposes un títol per un article sobre les implicacions de ChatGPT en el camp de la comunicació?

Carlos A. Scolari i Frederic Guerrero-Solé, professors del Departament de Comunicació de la UPF, reflexionen en aquest article sobre les implicacions de la intel·ligència artificial, i en particular del ChatGPT, en el camp de la comunicació, el periodisme o la docència.

27.01.2023

Article publicat a El Periódico de Catalunya el 27 de gener de 2023

Aquest article ha utilitzat un 0% de ChatGPT i és fruit, exclusivament, de les reflexions personals dels seus autors, que es deriva d’anys d’estudi i recerca sobre el paper de la tecnologia en el camp dels mitjans i la comunicació. En un context de creixent “sospita autorial”, podem imaginar una nova marca de garantia com aquesta i dir que aquest article és un text "IAFree". Però molt probablement aquesta situació de puresa textual durarà molt poc, ja que anem cap a un món de texts híbrids, negociats amb eines d’intel·ligència artificial o, creats, directament per la IA, amb els humans en el paper de revisors o curadors de continguts.

Els desafiaments de la IAl per a la recerca (no només en comunicació) i la formació (no només universitària) són innombrables. El que semblava fins fa molt poc un bon argument per a una mala pel·lícula de Sèrie B, posem per cas el clàssic sistema informàtic fora de control que vol controlar el món, ara s'ha convertit en el gran tema de debat. La IA ha sortit dels laboratoris de manera prepotent i avui es troba en fase "viral", en plena expansió en tots els àmbits de la vida social de l’Homo Sapiens. La IA arriba amb nous conceptes i noms -xarxes neuronals, ChatGPT, Whisper, Midjourney, Dalle-E o Stable Diffusion- i pràctiques, des de la producció de textos a partir de preguntes, fins a la creació infinita d’imatges que poblen les xarxes socials, o vídeos explicant històries breus.

A partir d'ara els docents hem d'aprendre (sí, a vegades ens toca aprendre) a bregar amb nou actor dins de l'aula: el sistema ChatGPT i altres similars es presenten com un estudiant potser no tan brillant però amb una capacitat desconeguda fins ara de processar informació (és a dir, de llegir milers, milions de llibres i llibres en qüestió de segons), elaborar breus resums i fer-los arribar als seus companys humans “en temps real”. Cal, doncs, començar a repensar les formes de treball dins d'aula, els criteris i els mètodes d’avaluació dels alumnes, els processos de producció textual i com transmetre i crear coneixement de manera individual i col·lectiva, tot traient profit del potencial d'aquests sistemes.

Perquè la pitjor de les opcions és prohibir el seu ús dins dels processos educatius. La fugida al passat de l'educació analògica és un viatge sense retorn: la IA és aquí, en breu formarà part de tots els processos laborals si ja no ho ha fet, i hem d’aprendre a treballar amb ella. L'entrada de la IA dins de l'aula obliga a replantejar-se el contracte educatiu que uneix a professors i estudiants, i a reivindicar el valor de la transparència, explicitant l’ús la IA, a partir de quins inputs i evidenciant les aportacions humanes en el procés de creació. Òbviament, infinitat de qüestions queden per resoldre, com són el reconeixement dels drets d'autoria dels textos i les imatges de què s’alimenten els models de la IA, o el cost a nivell ecològic del processament massiu de dades. Els humans (i les màquines) tenim feina per endavant.

Per cert, per als més curiosos, dir-vos que aquests són els 5 títols proposats per ChatGPT.

"Utilitzant ChatGPT per a la generació automàtica de notícies i articles"

"ChatGPT i la futura del periodisme: oportunitats i desafiaments"

"La intel·ligència artificial en la redacció periodística: com funciona ChatGPT"

"Per què ChatGPT pot ser una eina important per als periodistes?"

"ChatGPT i la automatització de la comunicació: com afecta això al futur del periodisme?"

Però podien haver estat uns altres. Fins a infinits. La clau, com sempre, és saber destriar.

Per a més informació

Notícia publicada per: