Vés enrere Els recursos sonors en la producció d'àudio ajuden els oients en la comprensió i el record dels continguts

Segons mostra un estudi publicat a Media Psychology que analitza la influència de la dimensió espacial de l'àudio en el processament cognitiu de l'oient, dut a terme per Emma Rodero, cap del Media Psychology Lab i investigadora del Departament de Comunicació, i Laura Romero, investigadora de la Universitat Oberta de Catalunya.

08.03.2021

El ressorgiment dels formats d’àudio (podcast, audiollibres, etc.) obre la possibilitat de produir narracions més extenses en l’univers transmèdia.  Ara és un moment excel·lent per estudiar com alguns recursos de producció d’àudio poden millorar el processament cognitiu dels oients.

S'han fet diversos estudis sobre processament visual i elements de suport, però hi ha pocs estudis sobre el processament d'àudio i com reforçar-lo , i encara menys sobre el paper de la dimensió espacial en la producció d'àudio. Una investigació recent publicada en la revista Media Psychology s'ha ocupat d'aquest aspecte. La dimensió espacial es defineix com les referències sonores que identifiquen l’espai o la ubicació en una història d’àudio.

Ha estat un recerca duta a terme per Emma Rodero, cap del Media Psychology Lab i investigadora del Departament de Comunicació de la UPF, i Laura Romero, investigadora de la Universitat Oberta de Catalunya. L'objectiu d’aquest estudi ha estat analitzar la influència de la dimensió espacial en el processament cognitiu de l’oient estudiant si recursos com els filtres de so, els efectes de so i els plans sonors, afegits a la informació verbal, poden estimular imatges, situar-se en l'espai de la narració, i millorar els nivells d’atenció i record de l’autopercepció per part de l’oient.

Si la informació espacial és una característica crucial en la percepció humana, aquesta informació també s’hauria d’indicar per processar una història d’àudio de ficció

Però, per què és tan important aquesta dimensió espacial en el processament d'àudio? Les autores plantegen el següent cas: "Imagineu-vos una dona que camina pel carrer, puja escales i entra en un ampli espai interior amb sostres alts. Un home l’espera i inicia una conversa des del centre de la sala". Emma Rodero explica: "Quan escoltem aquesta escena, el nostre sistema auditiu busca dos tipus d’informació: què és el so -reconeixement- (qui parla i què són els objectes de l’escena), però també on es col·loquen els personatges i els objectes -espai- ubicació-. En l’exemple anterior, s’ha d’indicar la dimensió espacial, a part de la informació verbal, mitjançant una reverberació (sala gran), efectes sonors (graons, portes, etc.) i plans sonors (distàncies entre els dos personatges)".

Recursos sonors no verbals van aconseguir un nivell cognitiu més alt

Per a la part experimental de l'estudi, les autores van fer  escoltar als participants, 104 estudiants universitaris, diferents històries d'àudio específicament creades per aquesta recerca amb quatre distints recursos sonors, verbals i no verbals: diàleg, diàleg amb efectes de so, diàleg i filtres de so, diàleg i plans sonors, que representaven l'espai i la perspectiva de l'escena.

Aleshores, els participants van Indicar en quin grau les històries estimulaven la seva imaginació, en quina manera els transportaven dintre de la història, el grau d’atenció i també van fer una prova de memòria. Els resultats van mostrar que les històries d'àudio amb filtres i plans sonors van aconseguir estimular més imatges mentals i van transportar els participants de manera més clara dintre de la història. Les històries amb recursos no verbals, llevat dels efectes sonors, van obtindre els rang més alt d'atenció i de record.

El resultats obtinguts van revelar el paper crucial de la dimensió espacial per processar informació en la producció d’àudio, segons els paradigmes de processament dual. La dimensió espacial proporcionada per l'espai i la perspectiva va millorar el processament cognitiu dels oients gràcies a una doble codificació: "què" (proporcionat per informació verbal i parcialment per plans sonors) processat pel bucle fonològic; i "on" i "des d'on", (proporcionats per filtres i plans sonors, respectivament) processats pel quadre de dibuix visoespacial.  Aquest resultats revelen el paper crucial de la dimensió espacial en el processament d'àudio.

Les conclusions d’aquesta investigació poden ajudar a avançar en l’estudi del processament d’àudio en suports i millorar el disseny del so especialment en l'àmbit de la ficció

Les conclusions d’aquest estudi es poden aplicar tant a l’àmbit acadèmic com al professional. "A l’àmbit acadèmic, aquest estudi ens permet aprofundir en la investigació de recursos sonors específics no verbals (en aquest cas, filtres, efectes i plans sonors per definir la dimensió espacial en el processament d’àudio", explica Romero. En aquest aspecte, aquest estudi pot ser útil per a professors i acadèmies d’àudio o suports.

En l'àmbit professional, aquest estudi pot ajudar a productors d'àudio, dissenyadors de so, cineastes, periodistes i creadors de so, etc. Actualment, les noves plataformes de podcasting i contingut sonor ofereixen cada vegada més produccions de qualitat. Aquesta investigació els pot ajudar a millorar el disseny del so. Tot i que en aquest estudi la dimensió espacial s’aplica a l’àudio-ficció, els resultats es poden estendre a altres gèneres, com ara publicitat o documentals.

Treball de referència:

Emma Rodero, Laura Romero (2021), "Let me listen to where you are. Spatial dimension resources in audio stories can increase imagery, transportation, attention, and recall", Media Psychology, 22 de febrer. https://doi.org/10.1080/15213269.2021.1880439

Perfils dels protagonistes:

Emma Rodero