Vés enrere El valor estratègic de la música a les darreres eleccions estatunidenques

El valor estratègic de la música a les darreres eleccions estatunidenques

Ha estat l’objectiu de l’estudi que Lluís Mas i Jordi Xifra, professors del Departament de Comunicació de la UPF, amb Maria-Rosa Collell, docent de la Universitat de Girona, acaben de publicar en un número especial de la revista American Behavioral Scientist.

03.04.2017

Lluís Mas i Jordi Xifra, professors del Departament de Comunicació de la UPF, conjuntament amb Maria-Rosa Collell, professora de la Universitat de Girona, acaben de publicar a la revista American Behavioral Scientist, un estudi sobre les músiques utilitzades a la darrera campanya electoral americana. L’estudi, titulat ‘The Sound of Music or the History of Trump and Clinton Family Singers: Music Branding as Communication Strategy in 2016 Presidential Campaign’, ha estat publicat a l’American Behavioral Scientist en un número especial dedicat a les eleccions americanes del 2016.

Aquesta recerca analitza el valor estratègic de la música en les campanyes electorals de Hillary Clinton i Donald Trump a les darreres eleccions estatunidenques. Mitjançant la combinació d’una anàlisi acústica de la música i una anàlisi semiòtica del missatge, l’estudi es pregunta sobre l’estratègia de marca aplicada pels candidats a les músiques de les convencions demòcrata i republicana, els spots emesos i els canals de Youtube. Ha estat un estudi de cas comparatiu en què s’han analitzat sis talls musicals audiovisuals de la campanya electoral per cada candidat.

L'estudi del so com a recurs estratègic es basa en les característiques dels quatre elements del so: veu, música, efectes, i també el silenci. Aquests elements estan incrustats intrínsecament en la música la qual pot contenir veus cantades o entonades, determinats efectes i silenci. No obstant això, la presència d'efectes afegits i silenci en la música és encara marginal; per tant, la investigació s’ha centrat principalment en la pròpia música i la veu cantada.

Com indiquen els autors de l’estudi: “els resultats mostren que el controvertit candidat republicà, Donald Trump, actual president d’Estats Units, va situar la música al centre de l’estratègia de personalitat de marca: es tractava d’una música simfònica amb ritmes militars no vocals, i amb una connotació de l’heroi patriota hollywoodià”. Per contra, la candidata demòcrata Hilary Clinton, “utilitzava un missatge més racional en què la música jugava un paper menor. Tot i així, Hillary Clinton intentava crear associacions de marca com ara la tolerància, la feminitat, la universalitat, la integració o la modernitat, amb una música força coneguda, vocal, rítmica i amb grans canvis melòdics”, ha explicat Lluís Mas, primer autor del treball.

Aquest estudi obre grans possibilitats a futures recerques sobre el paper de la música com a transmissora de determinats valors en el procés de construcció d’una marca, o music branding, en l’àmbit de la comunicació política.

Treball de referència:

Lluís Mas, Maria-Rosa Collell, Jordi Xifra (2017), ‘The Sound of Music or the History of Trump and Clinton Family Singers: Music Branding as Communication Strategy in 2016 Presidential Campaign’, American Behavioral Scientist, 22 de març,D.O.I.; 10.1177/0002764217701214.