Vés enrere Álvaro Pérez Dios defensa una tesi doctoral sobre el silenci en la comèdia contemporània

09.03.2020

El divendres 7 de febrer, Álvaro Pérez Dios va defensar la tesi titulada Palabra y Silencio en la Comedian Comedy Contemporánea, Trasvases entre Cine, Televisión y Stand-up, dirigida pel Dr. Manuel Garin Boronat (UPF). El tribunal estava format per la Dra. Glòria Salvadó Corretger (UPF) com a presidenta, el Dr. Endika Rey Benito (UB) com a vocal i el Dr. Pablo Echart Orús (Universidad de Navarra) com a secretari.

La tesi analitza el rol del silenci en el discurs contemporani en el gènere de la comèdia. L’humor, com va explicar el ja Doctor, “és un dels gèneres que més s’arrisca i es qüestiona a si mateix”. En aquest context, s’analitza l’anomenada problemàtica del silenci com a límit/origen en les formes còmiques audiovisuals, així com la tensió entre paraula i silenci. Segons Álvaro Pérez, “el silenci no s’ha analitzat amb suficient profunditat, especialment en la comèdia”. Tanmateix, va subratllar el repte que ha implicat fer un estudi de la comèdia contemporània.

Per examinar el silenci en la construcció humorística, Pérez ha fet un estudi de tres casos, concretament dels comediants Adam Sandler, Louis C.K. i Drew Michael. Començant per aquest últim, el seu cas és particular perquè fa humor sense públic: és ell sol davant la càmera. En altres paraules, Drew Michael es va decidir per envoltar-se de silenci. Pérez observa aquest ús del silenci com una manera de diferenciar-se de la resta de còmics. D’altra banda, aquest format provoca que l’espectador es “perdi” perquè no hi ha rialles, les quals serveixen habitualment com a guia del gènere humorístic. En el segon cas d’estudi, el d’Adam Sandler, l’investigador identifica com el silenci pot negar la comic persona del comediant. I en el tercer i últim, el cas de Louis C.K., s’avalua com el silenci pot tensar els cànons de la comèdia com a gènere. Es prescindeix de les rialles gravades i s’aposta pel silenci.

La reflexió final del Dr. Álvaro Pérez Dios és si la comèdia s’ha acabat des de la perspectiva de com el silenci pot evidenciar l’esgotament de la figura del comediant. Finalitzada la presentació, el tribunal va felicitar el Doctor per la bona organització i estructura de la tesi.