Vés enrere Neix el primer rànquing mundial de mitjans digitals segons la seva reputació, creat amb la participació de la UPF

El primer rànquing global dels mitjans digitals segons la seva reputació web s’ha presentat recentment, fruit d’una iniciativa liderada per SCImagoLab, un equip de recerca nascut a la Universitat de Granada, en què també hi participa la UPF i la Universitat de Navarra. El rànquing parteix d’una base de dades inicial de 4.500 mitjans digitals, publicats en 90 idiomes de 200 països diferents.

17.01.2023

Tot i que en l’àmbit internacional existeixen des de fa temps diversos rànquings que posicionen els mitjans digitals segons la seva audiència, fins ara no existia cap classificació que ho fes en termes de reputació.  El primer rànquing global dels mitjans digitals segons la seva reputació web s’ha presentat recentment, fruit d’una iniciativa liderada per SCImagoLab, un equip de recerca nascut a la Universitat de Granada, en què hi participa la UPF i la Universitat de Navarra.

Lluís Codina (UPF): “aquesta classificació tindrà una utilitat molt gran per la quantitat de dades que té, el seu nivell de detall i perquè permet discriminar per països, llengües... Serà molt útil per a periodistes, mitjans, responsable de SEO i investigadors”

Aquest rànquing global, denominat SCImago Media Rankings, ha nascut amb una base de dades inicial de 4.500 mitjans digitals, publicats en 90 idiomes de 200 països diferents. Aquesta nova eina permet consultar l’ordre dels mitjans de major a menor reputació en l’àmbit internacional, així com segmentar els seus resultats (per països o idiomes). Lluís Codina, coordinador de l’Observatori de Cibermitjans (OCM) de la UPF i un dels investigadors del projecte de SCIMago, explica la utilitat d’aquest nou rànquing: “aquesta classificació tindrà una utilitat molt gran per la quantitat de dades que té, el seu nivell de detall i perquè permet discriminar per països, llengües... Serà molt útil per a periodistes, mitjans, responsable de SEO i investigadors”.

Creació d’un nou Indicador de Reputació Digital

Com fins ara no existia cap altre rànquing de mitjans digitals en termes de reputació, el grup de recerca de SCImago ha hagut de generar nous sistemes de mesura, a partir de la combinació d’indicadors ja existents, que han portat a la creació d’un nou Indicador de Reputació Digital (IRD). Per fer-ho, s’ha aprofitat la tasca d’empreses especialitzades en l’àmbit de la comunicació digital, que compten amb grans bases de dades sobre mitjans digitals en xarxa i que han generat indicadors sobre el tema. “El que hem fet és agafar quatre indicadors  ja creats i combinar-los” – aclareix Codina.

Tots aquests indicadors es basen en els aspectes següents: el tràfic als webs dels mitjans corresponents, el seu nivell d’activitat i interacció a les xarxes socials i la quantitat i la qualitat dels seus enllaços o hipervincles. En aquest sentit, Codina detalla: “Una de les qüestions més importants és el volum i la qualitat dels hipervincles situats en webs diferents al del mitjà analitzat i que redirigeixen els lectors cap a aquesta capçalera, és a dir, l’anàlisi de la reputació del mitjà en funció del nombre de cites que rep”. Aquest mètode està inspirat en el que fan servir les revistes científiques.

Els resultats de la primera radiografia d’aquest rànquing global s’han publicat aquesta setmana. En l’àmbit internacional, els cinc mitjans digitals millors posicionats pel que fa a la reputació són els següents: USA Today (1r), The New York Times (2n), The Guardian (3r), The Washington Post (4rt) i The Independent (5è). Al rànquing estatal, els cinc primers són per aquest ordre: El País, ABC, El Periódico de Catalunya, Europa Press i El Español.

A partir d’ara, el rànquing s’actualitzarà trimestralment, amb l’objectiu de seguir periòdicament l’evolució de la reputació als mitjans digitals. A més, l’equip de recerca s’ha fixat reptes de futur, vinculats a l’ampliació de la base de dades de mitjans inclosos al rànquing de les variables analitzades. Fins ara, aquestes base de dades està integrada per capçaleres d’àmbit internacional, estatal o regional. En el cas de l’Estat espanyol, s’inclouen capçaleres estatals o de les diferents comunitats autònomes.

Codina: “A partir d’ara, volem incorporar més mitjans locals a l’anàlisi. El periodisme local és fonamental per a la salut democràtica, sempre ho ha estat, però segurament ara més en època de desinformació”

A partir d’ara, també es volen afegir a la mostra d’anàlisi més mitjans nadius digitals (que no provenen de cap publicació prèvia en paper), publicacions especialitzades, procedents de mitjans audiovisuals i sobretot mitjans locals, com subratlla Codina. “A partir d’ara, volem incorporar més mitjans locals a l’anàlisi. El periodisme local és fonamental per la salut democràtica, sempre ho ha estat, però segurament ara més en època de desinformació” – assegura el també professor del Departament de Comunicació de la UPF, en referència a les capacitats del periodisme local per poder contrastar les informacions del seu context de proximitat. Això no obstant, Codina explica que la incorporació de mitjans locals d’arreu del món, que representen desenes de milers de capçaleres,  suposa un “un augment d’escala de gran envergadura”.

Codina afegeix que el nou rànquing també pot ser orientatiu respecte a la fiabilitat de les informacions periodístiques, en un context de proliferació de les fake news com l’actual. “Hi ha una correlació entre els mitjans amb més reputació i els que fan un treball periodístic millor, però no és una relació causa-efecte, ja que no sempre els mitjans amb major reputació fan un treball de major qualitat que d’altres” – conclou.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació