Vés enrere Mònica Terribas obre el nou curs de Periodisme

Mònica Terribas obre el nou curs de Periodisme

La directora de Televisió de Catalunya i professora de la UPF ha impartit la lliçó inaugural "Periodisme, televisió pública i compromís social".
01.10.2008

Taula durant la lliçó inaugural del nou curs de PeriodismeMònica Terribas, directora de Televisió de Catalunya i professora del Departament de Comunicació de la UPF, ha impartit la lliçó inaugural del curs 2008-2009 de la llicenciatura en Periodisme de la Universitat, que ha portat per títol " Periodisme, televisió pública i compromís social".

L'acte, que ha estat presidit pel rector de la UPF, Josep Joan Moreso, ha tingut lloc a l'auditori de l'edifici Rambla, que s'ha omplert de gom a gom per a l'ocasió. Hi han estat presents el degà de la Facultat de Comunicació, Josep M. Casasús, i el professor Salvador Alsius, director dels ensenyaments de Periodisme, que ha presentat la conferenciant. (A la imatge, d'esquerra a dreta: Josep M.Casasús, Josep Joan Moreso, Mònica Terribas i Salvador Alsius).

Sis obstacles que amenacen el periodisme

Mònica Terribas, que s'ha mostrat emocionada de poder estar de nou a l'auditori de Rambla -on va impartir la seva primera classe com a professora a la UPF- , ha destacat durant la lliçó sis aspectes que, al seu parer, impedeixen que els periodistes avui en dia pugui exercir la funció que els hi és pròpia: "El compromís personal amb la societat".

El primer tema que ha destacat ha fet referència a la utilitat de conèixer a fons les empreses de comunicació o institucions on el periodista treballa. D'aquesta manera, "podrà tenir les estratègies per no perdre els interessos i la coherència personals".

Mònica TerribasEl segon aspecte que la directora de TV3 ha comentat ha estat la necessitat de no renunciar mai a explicar com veiem les coses des d'un punt de vista personal: "Cal replantejar-se i qüestionar-se constantment la manera de fer les coses, lluitar sempre per defensar el criteri propi", ha afirmat.

La tercera xacra que ha esmentat és l' autocensura, una actitud que cal "eradicar", ja que és un dels perills fonamentals del periodisme. Tot i això, Terribas ha reconegut que la precarietat laboral és un clar enemic de cara a poder mantenir aquesta postura, ja que "no se li pot demanar a un jove que comença que faci heroïcitats".

La ignorància és el quart obstacle que ha enumerat. Segons la professora de la UPF, és necessari aprendre constantment i tenir curiositat per tot: "El periodisme ha de transmetre coneixement, no simplement dades. Cal lluitar contra la fabricació sistemàtica d'un discurs repetitiu", ha assegurat.

El cinquè aspecte que amenaça el periodisme és la cada vegada més dèbil frontera entre opinió i informació dins dels mitjans de comunicació. Mònica Terribas ha criticat que "molts periodistes s'han convertit en instruments dels seus mitjans per crear audiència". Un clar exemple del trencament d'aquesta frontera són els programes de tertúlies d'actualitat, on molts periodistes o directors de diari opinen subjectivament de tot. A més, segons Terribas, "s'ha perdut la capacitat de matisar, no s'admet el discurs més profund".

Finalment, Mònica Terribas ha esmentat que cal ser coherents al llarg de la trajectòria professional personal: "És fonamental ser honrats per reconèixer els errors de quan hem violat els nostres principis, i reconduir-los".

Després d'un llarg aplaudiment de l'audiència, ha començat un torn de preguntes, en el qual s'han abordat diferents vicissituds relacionades amb la trajectòria de la ponent, tant a Televisió de Catalunya com a la UPF.

Àmplia trajectòria en els àmbits docents i televisiu

Mònica Terribas (Barcelona, 1968) és llicenciada en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (1991) i doctora en Ciències de la Comunicació per la Universitat de Stirling (Escòcia) (1994). L'any 1993 es va incorporar a la UPF, on el curs passat va impartir docència en les assignatures Estructura de la Comunicació Social, als Estudis de Periodisme, i Transformacions programàtiques que afecten la informació, al màster en Innovació i Qualitat Televisives (de TV3).

La professora Mònica Terribas té una experiència consolidada en el mitjà televisiu, havent col·laborat en diversos programes de la televisió catalana, com ara La vida en un xip (1989-1991), Persones humanes (1994-1996), Un tomb per la vida (1993-1994), Som i serem (1995-1996) i La nit al dia (2002-2008), entre d'altres.

Ha estat mereixedora de diversos guardons, com ara el Premi Nacional de Cultura (2003) o el Ciutat de Barcelona de Televisió (2006). El 8 de maig del 2008 va ser nomenada directora de Televisió de Catalunya.