Vés enrere Estudiants de periodisme presenten un recorregut per grafitis feministes

Estudiants de periodisme presenten un recorregut per grafitis feministes

06.04.2021

El passat dijous 11 de març es va dur a terme l’activitat “Grafitis feministes: els murs tenen veu de dona” a la Facultat de Comunicació, en el marc de les activitats de la Setmana de la Igualtat i del Dia Internacional de la Dona Treballadora. L’activitat va ser organitzada per la Comissió d’Igualtat de la Facultat i moderada per la investigadora i professora del Grau en Periodisme Ruth Rodríguez. Arrel de l’activitat, s’ha creat un mapa col·laboratiu on es poden consultar la ubicació d’aquests grafitis i afegir-ne de nous.

La iniciativa sorgeix de l’assignatura “Periodisme Cultural” del 4rt curs del Grau en Periodisme, on un dels treballs consistia en traçar un recorregut per a deu grafitis d’una mateixa temàtica. Tres estudiants de l’assignatura: Maria Ripoll, Maria Vidal i Marina Alaminos van presentar els seus itineraris, centrats en els grafitis feministes i la representació de la dona. Maria Ripoll i Maria Vidal van fer els seus itineraris per la ciutat de Barcelona, i Marina Alaminos pel poble d’Argentona. A més a més, cada itinerari anava vinculat a una llista de reproducció amb cançons que dialogaven amb aquests grafitis.

Les estudiants van explicar que inicialment no tenien clar que el focus del treball seria el feminisme, però que passejant pels carrers i en veure grafitis reivindicatius de gran interès, van tenir la idea de donar-li aquest enfocament. Tot i així, també van destacar com alguns d’aquests grafitis estaven pintats per sobre o tapats, molts cops amb missatges anti-feministes o imatges obscenes. Maria Ripoll va explicar que també hi havia grafitis que, malgrat representar dones, no mostraven pas una imatge o discurs feminista, sinó que més aviat reproduïen estereotips tradicionals de gènere.

Totes tres estudiants van coincidir en apuntar que els grafitis i murals de les parets poden dir molt de la ciutat i de la gent que l’habita. Maria Vidal, per exemple, que va treballar sobre el concepte de la diversitat, va apuntar que la quantitat de grafitis amb aquesta temàtica reflecteixen aspectes i debats significatius de la ciutat de Barcelona. Marina Alaminos, que va centrar el seu itinerari en el poble d’Argentona, va destacar que malgrat que sovint relacionem els grafitis amb l’espai urbà, també poden trobar-se als pobles, sovint amb un estil diferent. En el cas d’Argentona, la majoria de grafitis eren murals fets per col·lectius o entitats de la localitat, en dates importants com el 8 de març o el 25 de novembre. Alaminos va posar en valor l’acte col·laboratiu de creació d’aquests murals, fets per dones de diverses edats que s’ajunten per crear aquestes imatges.

Les tres estudiants van destacar la importància dels grafitis fets per dones i amb temàtiques feministes perquè ocupen l’espai públic, reivindicant un major accés de la dona a aquest. Així doncs, els grafitis permeten expressar-se i també fer reivindicacions per a la igualtat de gènere. Alhora, les estudiants van expressar la preocupació de que el món dels grafitis encara està molt masculinitzat, subratllant la importància de visibilitzar aquells fets per dones, de cara a crear referents per altres dones que es puguin sentir interessades per aquest món.

Finalment, les estudiants van reflexionar sobre els reptes del feminisme i van posar en valor l’art urbà que tenim a prop de casa, i com la realització d’aquest itinerari els havia permès mirar els carrers i les parets amb uns ulls més atents.