Vés enrere Fake news i periodisme patriòtic van ser els protagonistes de la cobertura periodística dels fets de l’1 d’octubre

Un treball dels investigadors Lluís Mas, Frederic Guerrero, Xavier Ramon i l’alumni Laura Grande, del Departament de Comunicació que han publicat a la revista The Political Economy of Communication.

29.03.2021

La capçalera El País va aplicar marcs interpretatius del periodisme patriòtic per cobrir els fets del procés català durant l’octubre de 2017. Així ho detalla un estudi realitzat pels investigadors Lluís Mas, Frederic Guerrero, Xavier Ramon i l’alumni Laura Grande, del Departament de Comunicació de la UPF, i publicat a la revista científica The Political Economy of Communication, pertanyent a la International Association for Media and Communication Research (IAMCR).

Els autors de l'article afirmen que "durant el mes d’octubre de 2017, El País va articular les notícies a l’entorn d’un “nosaltres” unionista i un “ells” independentista i va aplicar els sis frames característics del periodisme patriòtic. En la part del “nosaltres”, El País va “sanejar” la violència policial, va “personalitzar” les víctimes unionistes i va “recontextualitzar” la informació desfavorable com a fake news provinent en alguns casos de la “maquinària d’ingerència russa”". I continuen dient els autors, "En la part de l’“ells”, El País va “ignorar” i “demonitzar” els independentistes amb insults i acusacions de fascisme, i va “equiparar” la capacitat de poder (inherent a qualsevol estat) entre ambdues parts".

És la primera ocasió en què es reporta l’aplicació del periodisme patriòtic en un afer intern sense amenaça real a la seguretat nacional i sense violència

D’acord amb aquesta recerca, és la primera ocasió en què es reporta l’aplicació del periodisme patriòtic en un afer intern sense amenaça real a la seguretat nacional i sense violència. Fins ara, el periodisme patriòtic era un fenomen propi de la cobertura de guerres o amenaces terroristes internacionals. Es tracta d’un troballa d’especial importància doncs es refereix al diari en llengua espanyola de referència a nivell internacional i, sense cap dubte, al pioner en l’aplicació de codis deontològics i d’altres instruments d’autoregulació periodística.

El País va publicar 751 notícies referents al procés

L’estudi destaca també la intensitat de la cobertura que aquest diari va fer del procés en un mes, amb la publicació de 751 notícies, molt lluny de les 83 que va dedicar al moviment #MeToo (que va esclatar durant aquell mateix mes) o de les 54 notícies publicades sobre la principal notícia del mes d’octubre de l’any següent (2018): els escàndols d’assetjament a l'església espanyola. A més, el 30% d’aquestes 751 notícies no eren articles d’actualitat, sinó articles d’opinió, infografies i galeries d’imatges, editorials o grans reportatges.

Es va utilitzar les acusacions de fake news com a arma geopolítica i es va erigir com a salvaguardes de la veritat i de la democràcia

Finalment, l’estudi dels investigadors de la UPF va en la línia d’estudis similars en casos com el conflicte d’Ucraïna, en què part de la premsa occidental i determinats governs van utilitzar les acusacions de fake news com a arma geopolítica i es van erigir com a salvaguardes de la veritat i de la democràcia.

En el cas de la cobertura del procés català per part d’El País, les acusacions de fake news es van fer servir tant per legitimar l’incompliment de les normes i valors ètics del periodisme com per a defensar els interessos politico-econòmics del Grupo Prisa com a un dels conglomerats empresarials privilegiats arran del sistema establert després de la transició espanyola, segons es detalla a l’article.

Treball de referència:

Lluís Mas-Manchón, Frederic Guerrero-Solé, Xavier Ramon, Laura Grande, "Patriotic Journalism in Fake News Warfare: El País’ Coverage of the Catalan Process", The Political Economy of Communication, 8(2), març, 2021, ISSN 2357-1705. https://www.polecom.org/index.php/polecom/article/view/123

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació