Vés enrere El festival Reteena acull una taula rodona sobre les pel·lícules “Les dues nits d’ahir” i “Ojos negros”, creades per alumni UPF

11.01.2021

El passat dimecres 9 de desembre es va celebrar la taula rodona “Fent una òpera prima” dins del festival audiovisual jove “Reteena”, centrat en els casos d’èxit de les pel·lícules “Les dues nits d’ahir” i “Ojos Negros”, sorgides de Treballs de Final de Grau de Comunicació Audiovisual de la UPF. La taula rodona va estar moderada per Carlos R. Ríos (director del festival D’A) i va comptar amb la participació de Marta Lallana (directora de “Ojos negros”), Andrés Mellinas (productor de Nanouk Films i “Ojos Negros”) i Gerard Vidal i Pau Cruanyes (directors de “Les dues nits d’ahir”).

Les dues pel·lícules sorgeixen del marc dels TFG del grau de Comunicació Audiovisual i han tingut un llarg recorregut per sales i festivals. Ambdues han estat premiades al Festival de Màlaga; “Les dues nits d’ahir” va guanyar la Biznaga de Playa a la Millor Direcció i Biznaga de Plata al Millor Actor a la secció Zonazine al Festival de Màlaga, i “Ojos Negros” també va obtenir la Biznaga de Plata a la millor pel·lícula a la mateixa secció del festival.

Tal i com va explicar una de les directores d’“Ojos Negros”, Marta Lallana, de seguida van trobar la productora Nanouk Films per dur endavant el projecte i el seu suport va facilitar molt tant el procés de producció com el de postproducció i distribució. Andrés Mellinas, productor de la pel·lícula, va ressaltar que de seguida els va interessar el projecte i la relació va ser molt natural i d’aprenentatge mutu.

En el cas de “Les dues nits d’ahir”, la productora Benecé va entrar-hi més tard, tot i que també va oferir suport per les qüestions de logística, infraestructures i materials. El procés de creació, tal i com Gerard Vidal i Pau Cruanyes van apuntar, va ser totalment col·lectiu entre els quatre creadors, una experiència molt gratificant. Els creadors també van explicar que, gràcies al fet de conèixer-se dels quatre anys de la carrera i haver treballat junts anteriorment, ja coneixien les dinàmiques de treball mútues i afinitats compartides.

Els tres creadors van coincidir en destacar que el Grau de Comunicació Audiovisual els va permetre, durant els quatre anys de duració, enriquir els seus coneixements, referents, punts de vista i experiències per poder encarar el procés de creació d’una pel·lícula des de zero. Tot i així, també van ressaltar que el fet de llançar-te a fer un llargmetratge té un punt de “ingenuïtat bonica”, ja que no sabien exactament què suposava fer una pel·lícula.

Finalment, creadors i productor van respondre preguntes que els va plantejar l’audiència, oferint consells per poder fer arribar projectes a les productores, les experiències de direcció d’actors o la precarietat del sector audiovisual.