Vés enrere Jucinara Schena defensa amb èxit la seva tesi doctoral

Jucinara Schena defensa amb èxit la seva tesi doctoral

01.12.2020

El passat 12 de novembre, Jucinara Schena, va defensar la seva tesi doctoral titulada “Mapping Press’s Political Ideology. A Content Analysis of Editorial Articles from the most read Brazilian Online Newspapers” i dirigida per la Dra. Núria Almiron.

La defensa de tesi es va realitzar davant del tribunal format pel President Dr. Antonio Pineda Cachero de la Universidad de Sevilla; la Secretària Dra. Cristina Perales García de la Universitat Pompeu Fabra; i la Vocal Dra. Ana Isabel Segovia Alonso de la Universidad Complutense de Madrid.

La tesi doctoral planteja entendre el terme “ideologia” a través de la connexió entre Ciència Política i Comunicació, per la qual cosa la ja doctora ha dissenyat i proposat una metodologia que permet l’anàlisi de peces periodístiques en aquest sentit, centrant-se en el cas de Brasil.  Així les preguntes de recerca plantejades són les següents: (1) com s’hauria d’avaluar el biaix polític-ideològic dels diaris?; (2) quins són el biaix político-ideològic dels diaris online més llegits del Brasil, i les seves cosmovisions político-ideològiques?; (3) fins a quin punt el pluralisme de les posicions político-ideològiques està representat en les columnes editorials que publiquen els diaris online brasilers més llegits?

Per dur a terme la seva recerca, Schena ha combinat metodologies qualitatives i quantitatives; concretament, Anàlisi de Contingut, basat en les aportacions de Krippendorf, i Anàlisi de Discurs basat en l’Anàlisi Crítica del Discurs de van Dijk.

Així, Schena ha construït un model metodològic a través de la deconstrucció política de les ideologies, la identificació de les distincions entre les mateixes i la classificació dels temes centrals dins d’eixos de valors fonamentals oposats. Posteriorment, ha encaixat temes i valors centrals en una quadrícula ideològica, que li ha permès establir-ne les principals dimensions ideològiques i, finalment, ha aplicat etiquetes conceptuals derivades de l’anàlisi de la premsa.

Entre les conclusions de la recerca destaca la possible utilitat del model en l’aplicació i la millora de la informació periodística. Un cop finalitzada la defensa, el tribunal va intervenir amb diferents comentaris, recomanacions i preguntes, a les quals la doctoranda va poder respondre per concloure amb èxit la defensa de la tesi.