Vés enrere Susana de Castro: "la pandèmia ens ha ensenyat que tothom necessitava contingut i ha ajudat a posar en valor el món digital"

Susana de Castro, Communications Manager de Puma Southern Europe, ha explicat com la covid-19 ha afectat i transformat el seu equip i la importància de les xarxes socials en el món de la Publicitat.

27.11.2020

Avui, 26 de novembre, ha tingut lloc la lliçó inaugural del grau en Publicitat i Relacions Públiques. Ha anat a càrrec de Susana de Castro, Communications Manager de Puma Southern Europe, i portava per títol "Covid, tiktokers i receptes de pa a Instagram. Com el 2020 ha canviat la comunicació”. L’acte s’ha realitzat en format virtual des de l’auditori del campus del Poblenou i ha comptat amb la participació de Mònika Jiménez, directora del grau.

Un abans i un després del confinament

Susana de Castro ha explicat com va afectar el confinament als seus projectes que estaven realitzant just abans de l'arribada de la covid-19. S’estava preparant el llançament de la Nova Pumardier, després d’un any treballant amb una estratègia per dirigir-se al món la generació Z, amb campanyes a xarxes socials com Tiktok. Amb l’arribada de la pandèmia el projecte es va haver d'aturar, però “quan passen aquests imprevistos es poden fer dues coses: tenir un atac de pànic o afrontar la situació". I el que va fer el seu equip és convertir ràpidament la campanya en un streaming, preparat amb només una setmana d'antelació. A més, tenien altres problemes importants: les botigues físiques tancades, un col·lapse econòmic, no es podien organitzar rodatges...

Malgrat això, es van fixar en les coses bones que el confinament els podia aportar, com l’augment de l’ús de plataformes digitals. D'aquí va sorgir el projecte “Training at home" amb la col·laboració de Cristina Pedroche, Giulia Calcaterra i Carolina Patrocinio. La iniciativa volia convertir l’entrenament que la gent feia a casa en reptes esportius per entretenir. La tria de les  ambaixadores no va ser casual; que fossin de països diferents i, per tant, que els vídeos fossin en portuguès, castellà i italià, “era una manera simbòlica de mostrar a l'espectador que estaven al seu costat i que el problema afectava a tothom”.

El temps com un factor determinant del canvi

Castro ha afirmat durant la lliçó que la comunicació és un camp en canvi constant i que cal adaptar-se ràpidament. Quan va començar a treballar, pels volts del 2010, les coses eren molt diferents i és imprescindible estar al dia de totes les novetats. D’altra banda, ha remarcat que sovint, en publicitat i en comunicació es peca molt d’ego quan s’executa alguna acció, però “cal tenir present que és l'espectador el protagonista, és qui es mou, i nosaltres som qui ens hem d’adaptar per estar al dia, estar en el seu constant canvi".

Per tant, els publicistes s'han d'adaptar a les necessitats del consumidor i a les noves tecnologies. Pensar què farà que aquell spot, per exemple, serà diferent que els altres, què farà que l'espectador ho comparteixi a les xarxes socials. Entendre tot això, és adaptar-se doncs, a l'espectador i a l'actualitat.

La universitat com un privilegi

“Sou uns privilegiats perquè esteu fent una carrera que heu escollit vosaltres i molta gent no té aquesta oportunitat”, ha assegurat Susana de Castro. “Heu de tenir ganes de menjar-vos el món”, ha afegit. Les empreses necessites joves capaços d’entendre la comunicació digital i sense por de provar coses noves. “La pandèmia ens ha ensenyat que tothom necessitava contingut i ha ajudat a posar en valor el món digital”.

La ponent ha aprofitat per motivar els estudiants a experimentar amb les xarxes socials més actuals, com Tik Tok o Twitch. “Les oportunitats les creeu els joves, sóu vosaltres els que heu de decidir fins a quin punt voleu ser professionals i quanta creativitat voleu aportar”.

Empoderament de les dones

El final de la lliçó ha estat dedicat a les dones, aprofitant la recent celebració del 25 de novembre. Susana de Castro ha remarcat que les dones són majoria en el món de la publicitat i que “som la generació que lluita per posar fi a la discriminació de gènere, la més valenta i empoderada”. I ha afirmat que ja no hi ha límits: “si volem ser directives, serem directives”.

Per a més informació

Notícia publicada per: