Vés enrere A Europa els think tanks negacionistes del canvi climàtic tenen un perfil ideològic neoliberal i conservador

Amb patrons similars als que es troben als EUA, segons un estudi del qual Núria Almiron, investigadora del Departament de Comunicació, és la primera autora i que ha fet amb col·laboració amb investigadors de la Universitat del Colorado-Boulder (EUA), i de la Universitat Internacional de Catalunya, en el marc del projecte THINKClima.

16.09.2020

Fins ara, nombrosos estudis s'havien detingut en els grups de pensament i les xarxes implicades en el contramoviment del canvi climàtic dels EUA. Per primera vegada s'ha estudiat de forma sistemàtica els més importants think tanks negacionistes del canvi climàtic a Europa. Un estudi, del qual Núria Almiron, investigadora del Departament de Comunicació de la UPF,  és primera autora, que ha abastat un període de temps de 24 anys (1994-2018) i que ha tingut en compte els missatges europeus emesos en sis països i en quatre idiomes.

Per primera vegada, s'identifica sistemàticament a Europa a través d'un estudi rigorós un contramoviment organitzat que nega el canvi climàtic liderat per grups conservadors

"Hem estudiat quins missatges s'han emès amb referència al canvi climàtic des que va néixer aquesta temàtica. El discurs que hem trobat és calcat al que fan servir els negacionistes americans. Repeteixen el mateix, fins i tot en alguns casos que el canvi climàtic no existeix", afirma Núria Almiron. "Com als Estats Units, també a Europa els think tanks negacionistes tenen un perfil ideològic neoliberal", afegeix.

L'estudi, dut a terme en en el marc del projecte THINKClima, finançat per la Agencia Estatal de Investigación (AEI) i l'European Regional Development Fund (ERDF), s'ha publicat el 9 de setembre a la revista internacional Climatic Change i a més d'Almiron han participat Maxwell Boykoff, investigador de la Universitat Colorado - Boulder (EUA); Marta Narberhaus, investigadora de la Universitat Internacional de Catalunya i Francisco Heras, investigador independent.

Aquest estudi documenta per primera vegada que les activitats contra el canvi climàtic constitueixen un contramoviment global present també a la UE

Els autors han tingut en compte vuit grups de reflexió europeus contraris al canvi climàtic, de sis països i n’han estudiat els seus missatges en quatre idiomes diferents. L'anàlisi de contingut ha mostrat que les organitzacions europees han llançat missatges en contra del canvi climàtic molt similars als difosos als EUA. En definitiva,  aquest estudi documenta per primera vegada que les activitats contra el canvi climàtic formen part d’un contramoviment global present també a la UE.

Per tant, la principal conclusió de la recerca és que malgrat que s'havia associat el moviment negacionista del canvi climàtic organitzat amb els EUA, sobretot a causa dels poders fàctics  relacionats amb la indústria del carbó i l'oposició política i cultural als moviments mediambientals, i malgrat que a Europa la seva influència és més modesta, l'estudi posa de manifest que hi ha un contramoviment negacionista organitzat a Europa liderat per think tanks conservadors.

Treball de referència:

Núria Almiron, Maxwell Boykoff, Marta Narberhaus, Francisco Heras (2020), "Dominant counter-frames in influential climate contrarian European think tanks",  Climatic Change, 9 de setembre, https://doi.org/10.1007/s10584-020-02820-4

Per a més informació

Notícia publicada per: