Vés enrere El nou "Diari de Barcelona", fet per joves estudiants, estrena seccions innovadores i perfil a TikTok

La històrica capçalera del Diari de Barcelona es consolida com a eina pedagògica entre els estudiants de la Universitat Pompeu Fabra.

05.08.2020

La històrica capçalera del Diari de Barcelona es consolida com a eina pedagògica entre els estudiants de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Des de finals de juny, més d’una quinzena de joves estudiants exerceixen el periodisme amb nous continguts que publica aquest mitjà de comunicació i que té com principals seguidors joves d’entre 16 i 30 anys. Després de la feina intensa feta durant nou mesos pels alumnes que van refundar el diari en el marc del seu Treball Final de Grau (TFG), una nova fornada d’estudiants ha acomplert amb èxit el primer relleu en l’equip redactor. Com els seus predecessors, duen a terme aquest aprenentatge en el marc del seu TFG o com a pràctiques curriculars, que coordinen quatre periodistes i professors.

El Diari de Barcelona vol reflectir la mirada de la generació Z, tractant els temes que més interessen a la joventut des d'una perspectiva social, política i cultural. D'entre els principals temes que tracten, en destaquen articles sobre l'ús estratègic que comencen a fer els polítics a xarxes socials com TikTok, les vinculacions entre art, moda i sostenibilitat, o una radiografia responsable i social dels barris com el fotoreportatge dels joves migrants que malden per obrir-se pas a la plaça de la Trinitat Vella. També esdevé un mitjà de comunicació prescriptor de veus i talents joves amb entrevistes a exponents de l'escena urbana i perifèrica com La Tiguerita o Monique Makon, entre moltes altres.

El mitjà té una secció setmanal anomenada FrikiTok que analitza les últimes tendències en aquesta xarxa social. Per iniciar als no tan joves, han desenvolupat la tiktokpèdia amb els conceptes, codis i argot propis d’aquesta xarxa social que cada cop guanya més adeptes. TikTok és motiu d’atenció pels redactors, molts d’ells usuaris, per això, el Diari de Barcelona també té el seu propi compte. A aquesta xarxa social s’aproximen en clau d’humor a les converses actuals. També es vol donar visibilitat al dia a dia de la redacció d’una forma distesa.

Feminisme i molt fotoperiodisme

El diari referma l’aposta pel feminisme, un dels seus pilars fundacionals. Ho fa en coordinació amb l’assignatura de Periodisme amb Perspectiva de Gènere que s’imparteix en els graus en Comunicació. Així, al llarg de l’agost es publicaran diversos articles que analitzen la paritat en diversos festivals de música. A més, també s’explorarà la situació de les dones en altres àmbits de la cultura com els teatres o el món de l’edició.

Una nova secció iniciada aquest estiu és “Lectura obligatòria”, una espai quinzenal on els redactors rellegeixen llibres obligatoris de la seva adolescència i en fan una nova i particular lectura amb els ulls de l’any 2020. La primera entrega d’aquesta columna literària ha començat amb el llibre de Tirant lo blanc.

Finalment, el Diari de Barcelona continua fent les seves pròpies cobertures gràfiques, que han permès explicar alguns dels fets més destacats que han tingut lloc a Barcelona en plena pandèmia, així com d’altres notícies allunyades de la capital però igualment rellevants. Posar en valor el llenguatge de la imatge i el vídeo és un dels principals objectius que s’ha marcat el renascut Brusi.

El Diari de Barcelona és un mitjà elaborat pels estudiants del grau en Periodisme  concebut conjuntament amb els graus de Comunicació AudiovisualPublicitat i Relacions Públiques i Traducció i Interpretació, a més d'altres graus i màsters de la UPF. L’alumnat té el seu primer contacte amb les dinàmiques reals dels seus oficis i els permet posar en pràctica els coneixements adquirits durant els estudis de grau. Una dificultat afegida dels tres primers mesos de vida del nou mitjà és que ha nascut durant el confinament i els estudiants treballen telemàticament i, puntualment, van a la redacció del Diari de Barcelona ubicada a la Universitat amb estrictes mesures sanitàries per prevenir la COVID-19.