Vés enrere El Departament de Comunicació de la UPF celebra un seminari sobre la investigació amb històries de vida

14.03.2019

El divendres passat 8 de febrer va tenir lloc el seminari “Investigar con historias de vida”, en el marc del Cicle de Conferències Investigar en Comunicació Social, organitzat pel Màster Universitari en Comunicació Social. Aquest acte va comptar amb les intervencions dels professors de la UPF Carles Feixa i Mònica Figueras i un panell d'estudiants que van presentar els seus estudis de casos, moderat per la doctoranda Mittzy Arciniegas.

En la primera intervenció, Carles Feixa va fer una presentació completa del tema, mencionant aspectes teòrics, pràctics i ètics, a més dels usos didàctics de la metodologia. Entre les recomanacions que es van fer, Feixa va destacar deu llibres de referència sobre històries de vida. Per a Carles Feixa, la història de vida ha de veure's com un procés comunicatiu que inclogui sempre una capacitat de diàleg i construcció social, que sigui entès com un procés interactiu i cognoscitiu, com a creació artesanal i com un recurs didàctic. En altres paraules, que procuri ser sempre un aprenentatge.

En la segona intervenció, Mònica Figueras va ressaltar la importància de l'ètica investigadora al moment de construir una recerca a través de la història de vida: “els investigadors volem explicar la realitat de l'altre, i des del meu punt de vista [...] és impossible allunyar-me d'ell”. Per a la professora, les implicacions ètiques són transcendentals, a més de la consideració del paradigma sociocrític, amb la missió d’aconseguir una transformació a partir de la investigació.

Mònica Figueras també va assenyalar que la metodologia es podia veure limitada per la no-objectivitat de l’investigador, cosa que no deixa de ser una de les característiques de la recerca social. Finalment, la sessió va acabar amb l'esmentada exposició de diversos projectes de joves estudiants que utilitzen històries de vida en els seus projectes.