Vés enrere Què fou de les bandes? El “model” Barcelona, 13 anys després

Què fou de les bandes? El “model” Barcelona, 13 anys després

Una taula rodona oberta al públic que commemora els 13 anys de l'inici del “procès Barcelona” que va suposar la constitució d'associacions vinculades als latin kings i ñetas. És fa en el marc del projecte TRANSGANG el proper dijous 11 d’octubre a les 18.00 hores, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).

09.10.2018

En el marc del projecte europeu TRANSGANG (Transnational Gangs as Agents of Mediation: Experiences of conflict resolution in youth street organizations in Southern Europe, North Africa and the Americas), l’11 d’octubre, a les 18:00 hores, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) (C/ Montalegre, 6-8. Barcelona, Aula 1, planta -1) tindrà lloc una sessió oberta al públic, la taula rodona: Què fou de les bandes? El “model” Barcelona, 13 anys després, que commemora els 13 anys de l'inici del “procès Barcelona”, que va suposar la constitució d'associacions vinculades als latin kings i ñetas. Amb la col·laboració de l’Institut Internacional Català per la Pau (ICIP) i Casa Amèrica-Catalunya.

Amb el focus posat en les bandes juvenils transnacionals en l’era global, TRANSGANG estudia dotze ciutats d’arreu del món, pertanyents a Europa, Amèrica i Àfrica, entre les quals Barcelona

El “model” Barcelona, 13 anys després

Per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona a un equip d’investigadors dirigit per Carles Feixa, catedràtic d'Antropologia Social del Departament de Comunicació de la UPF i director del projecte TRANSGANG, el novembre del 2005, es va presentar al CCCB l’estudi Joves llatins a Barcelona. Espai públic i cultura urbana. Durant la jornada les dues principals organitzacions juvenils del carrer -Latin Kings & Queens i Ñetas- van sortir a la llum i van proclamar la seva voluntat d’iniciar un camí de diàleg. Durant els dos anys posteriors es van constituir associacions que encara existeixen: l’Organización Cultural de Reyes y Reinas Latinos de Cataluña i l’Asociación Cultural, Musical y Deportiva Ñetas.

“Convoquem als protagonistes a una taula rodona per debatre els pros i contres de l’anomenat “model Barcelona” i la situació actual dels grups llatins a Catalunya”

Aquest procés de diàleg, en el qual van participar membres de tots dos grups, Latin Kings & Queens i Ñetas, amb representants de l’administració, de les ONG, dels cossos policials i del món acadèmic, va tenir repercussions internacionals, amb efectes a Itàlia, Estats Units i Equador. Tretze anys després, amb motiu de l’inici del projecte d’investigació TRANSGANG, “convoquem als protagonistes a una taula rodona per debatre els pros i contres de l’anomenat “model Barcelona” i la situació actual dels grups llatins a Catalunya”, explica Carles Feixa.

A la taula rodona, hi participaran: Erika Jaramillo, ex presidenta de l’Organización Cultural de Reyes y Reinas Latinos de Cataluña; David Segarra, ex portaveu de l’Asociación Cultural, Musical y Deportiva Ñetas; Josep Maria Lahosa, ex director dels serveis de Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona; Lluís Paradell, cap de l’Àrea Central d’Anàlisi dels Mossos d’Esquadra de la Generalitat; David Brotherton, docent del City University of New York i Carles Feixa, Universitat Pompeu Fabra. Modera: Sílvia Barroso, subdirectora del diari Ara.

El rol com a mediador de conflictes entre grups juvenils de carrer en tres continents

Sota la direcció de Carles Feixa, el projecte TRANSGANG analitzarà els experiments de mediació comunitària que hi ha hagut a escala internacional, per comprovar si el respecte entre les bandes és real o una mitificació, i quines són les vies d’interacció. Amb el focus posat en les bandes juvenils transnacionals en l’era global, s’estudien dotze ciutats d’arreu del món, pertanyents a Europa, Amèrica i Àfrica, entre les quals Barcelona. De la capital catalana s’analitzarà especialment el període que va des del 2013 fins a l’actualitat, una època en què els joves que formen les bandes ja es pot dir que són la segona generació.

EL projecte TRANSGANG (Transnational Gangs as Agents of Mediation: Experiences of conflict resolution in youth street organizations in Southern Europe, North Africa and the Americas), està finançat en el marc del programa Advanced Grant del Consell Europeu de Recerca i compta amb un pressupost de 2,2 milions, per als propers cinc anys (2018-2023).

Acte de referència:

Taula rodona: Què fou de les bandes? El “model” Barcelona, 13 anys després, 11 d’octubre, a les 18:00 hores, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), C/ Montalegre, 6-8. Barcelona, Aula 1, planta -1. Oberta al públic. Entrada lliure.