Vés enrere La Càtedra Ideograma-UPF de Comunicació Política i Democràcia es posa en marxa

La Càtedra Ideograma-UPF de Comunicació Política i Democràcia es posa en marxa

Jaume Casals, rector de la UPF, i Antoni Gutiérrez-Rubí, director general de l'empresa Ideograma, han signat un conveni de col·laboració en virtut del qual les dues entitats portaran a terme activitats de recerca, transferència de coneixement i formació.
21.09.2018

Fomentar la docència, la investigació i la difusió de coneixements en l’àmbit de la comunicació pública, incloent la comunicació política i la institucional, és el principal objectiu de la Càtedra Ideograma-UPF de Comunicació Política i Democràcia, creada conjuntament per Ideograma i la UPF, vinculada a la Unitat de Coordinació Acadèmica (UCA) de Comunicació de la Universitat.

L’edifici del Rectorat ha acollit avui, 21 de setembre, l’acte de signatura del conveni de col·laboració empresarial en activitats d’interès general entre aquestes dues entitats, un document que ha estat rubricat per Jaume Casals, rector de la UPF, i Antoni Gutiérrez-Rubí, director general de l’empresa.

A l’acte de signatura també hi han assistit, per part de la UPF, Pelegrí Viader, vicerector adjunt al rector; Jaume Badia, gerent; Josep Fernández Cavia, director del Departament de Comunicació, i els professors Carles Pont i Reinald Besalú, director i coordinador de la Càtedra, respectivament. Per part d’Ideograma, hi han estat presents Belén Peris, gerent, i diferents consultors de l’empresa.

Jaume Casals, rector de la UPF, ha afirmat que “aquesta col·laboració amb Ideograma és un exemple de l’esforç que està fent el Departament de Comunicació per orientar-se cap a la recerca i la transferència de coneixement, més enllà de la qualitat en la docència per la qual sempre s’ha caracteritzat”.

De la seva banda, Antoni Gutiérrez-Rubí ha assegurat que "A Ideograma estem convençuts de la necessitat de millorar la relació entre el món professional i l'acadèmic. La creació d'aquesta càtedra és un pas més en la tasca que realitzem en aquest sentit”.

El director d’Ideograma creu que sense apostar per la recerca no es pot arribar a l’excel·lència professional: "Amb la UPF hem trobat el partner perfecte per anar més enllà. Per a nosaltres, aquest és un acord estratègic amb el qual podrem avançar en un camí compartit, que té com a objectius l'excel·lència i la transferència de coneixement”.

Carles Pont ha emfasitzat la importància d’aquesta col·laboració: “Per a nosaltres, la Càtedra és una prioritat perquè ens ajuda a connectar dos mons que estan molt allunyats, universitat i empresa, i que volem que estiguin més a prop”. Quant a les aportacions que pot fer cada part, ha explicat que “"La Universitat podrà aportar coneixement, marc teòric i reflexió de futur, i l'empresa, aplicabilitat pràctica, tendències i contacte amb la realitat".

La UPF proporcionarà personal docent i investigador qualificat per portar a terme les diferents activitats plantejades, així com la infraestructura cientificotècnica i administrativa per  desenvolupar-les.  De la seva banda, Ideograma es compromet a realitzar cada any de durada del conveni (tres anys, prorrogables), un total de 25.000 euros anuals, per finançar les activitats de la Càtedra.

Recerca sobre els nous canals de comunicació i compromís amb la qualitat democràtica

Un dels principals àmbits en què la Càtedra portarà a terme les seves activitats és el de la recerca, a càrrec de professors del Departament de Comunicació, molts dels quals membres del Grup de Recerca en Comunicació Política, Mitjans i Democràcia (POLCOM). Dins aquest àmbit s’endegaran línies de recerca i tesis doctorals conjuntes, i es cooperarà amb Ideograma en l’obtenció de nous projectes.

Carles Pont ha comentat que “Un dels principals objectius que tindrem serà treballar en els nous canals de comunicació, en esbrinar com la política i les institucions públiques utilitzen canals com Twitter, Instagram o Facebook, entre d’altres”. “Algunes de les recerques que ens plantejarem seran al voltant de la marca ciutat Barcelona, i com això s’aplica”.

Així mateix, el director de la Càtedra remarca que la recerca no sols se centrarà en la comunicació política, sinó també institucional: “Volem lligar la nostra tasca a la qualitat democràtica, als valors essencials del que podria ser una societat plenament identificada amb els valors democràtics. Cal anar cap a una responsabilitat social alhora de comunicar en la política i en les institucions”, ha assenyalat.

Transferència de coneixement i formació

A banda de la recerca, la Càtedra també organitzarà activitats en el camp de la transferència de coneixement: per exemple, en explotació industrial; fent jornades d’exposició i divulgació; o un acte públic centrat en una temàtica d’actualitat política i social, per tal d’abordar-lo des del punt de vista de la comunicació. Finalment, es faran activitats de formació, on es contempla la possibilitat d’establir dues beques de grau o de màster.

Ideograma és una organització especialitzada en dissenyar estratègies globals de comunicació i desenvolupar consultoria estratègica adreçada a administracions públiques, entitats sense ànim de lucre i institucions polítiques i privades, a partir d’una visió global i transversal.

Santiago Castelo, doctorand del programa de Doctorat en Comunicació de la UPF i també present a l’acte, està vinculat a l’empresa a través d’un Doctorat Industrial, amb un projecte sobre el relat autobiogràfic en campanya electoral.