Vés enrere Emmanuel Letouze reflexiona sobre com les dades i la IA poden millorar el desenvolupament i la democràcia en la lliçó inaugural d’Enginyeria

Amb el títol Applications and implications of the “Data Revolution” for Development and Democracy, l'investigador Marie Curie del Grup de Recerca de Sociodemografia de la UPF, va inaugurar el curs acadèmic del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions. L’acte va comptar amb la participació de Vladimir Estivill, director del DTIC, i Òscar Càmara, director de l’Escola d’Enginyeries de la Universitat.
19.10.2022

Amb el títol Applications and implications of the “Data Revolution” for Development and Democracy, Emmanuel Letouze, investigador Marie Curie del Grup de Recerca de Sociodemografia (DEMOSOC) de la UPF, va inaugurar el curs acadèmic del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF. L’acte, que va tenir lloc el 18 d’octubre a l’auditori del campus del Poblenou, va comptar amb la participació de Vladimir Estivill, director del DTIC, i Òscar Càmara, director de l’Escola d’Enginyeries de la Universitat.

La lliçó de Letouze va girar al voltant del paper cada vegada més important de les dades i la intel·ligència artificial en la nostra societat i com aquestes poden influenciar en el desenvolupament social i la democràcia.

“La revolució de les dades es refereix a la relativament recent explosió dels tipus i la varietat de dades digitals emesos sobre les accions i interaccions humanes i la capacitat i els incentius per dotar-les de significat”, va explicar l’investigador. Aquesta explosió, va assegurar, “ha generat l’esperança que es produeixin debats i decisions publiques més fonamentades i raonades i, en general, un futur millor per a tots”.

“L’era de les dades i de la intel·ligència artificial s’està caracteritzant per l’augment de les desigualtats socials, la polarització política i la degradació del medi ambient”

Malgrat aquests avenços, Emmanuele Letouze, va afirmar que “l’era de les dades i de la intel·ligència artificial s’està caracteritzant per l’augment de les desigualtats socials, la polarització política i la degradació del medi ambient”. Durant la seva lliçó, després de constatar els dubtes que sorgeixen amb l’efecte de la coneguda com a “Revolució de les dades”, assimilable a la 4ª revolució industrial, el ponent va presentar la seva visió i quines són les opcions per convertir-la en una força de transformació positiva.

Finalment, va preguntar-se si realment el que estem fent com a societat és el millor que podem fer, tenint en compte la quantitat de dades que tenim a la nostra disposició per analitzar la realitat i va demanar als futurs enginyers que utilitzessin les seves habilitats i competències per marcar la diferencia i ajudar a promoure el desenvolupament i els principis democràtics.

Un investigador en Big Data amb mirada social

Emmanuel Letouzé és investigador Marie Curie vinculat al Grup de Recerca en Sociodemografia del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF. Abans d'unir-se a la UPF, va fundar Data-Pop Alliance, una organització sense ànim de lucre sobre Big Data, Intel·ligència Artificial i desenvolupament humà amb el MIT Media Lab, la Harvard Humanitarian Initiative i l’Overseas Development Institute, on és Connection Science Fellow, Visiting Scientist i Research Associate, respectivament.

Anteriorment, va treballar com a economista de desenvolupament al Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament (PNUD) a Nova York, on va abordar temes com la pobresa, la recuperació després dels conflictes i la migració. També va treballar a Vietnam per al govern francès, com a assistent tècnic en finances públiques i estadístiques oficials.

És llicenciat en Ciències Polítiques i té un màster en Economia Aplicada i en Demografia Econòmica per Sciences Po Paris, un màster en Assumptes Internacionals i Desenvolupament Econòmic per la Universitat de Columbia, on va ser becari Fulbright, i un doctorat en Demografia per la Universitat de Califòrnia Berkeley (2016), on la seva dissertació es va centrar en el Big Data per a la recerca demoeconòmica.

Àlbum de fotos de la lliçó inaugural d'Enginyeria

Lliçó inaugural d’Enginyeria 2022-2023

10. reducció de les desigualtats