Vés enrere "Evidència" de Joan Fontcuberta estrena la Galeria – Àrea Tallers, un espai expositiu per enfortir els vincles entre docència i recerca

La inauguració va tenir lloc el dimecres 24 de novembre, a l’Àrea Tallers del campus del Poblenou. A l’acte hi van participar Joan Fontcuberta, fotògraf; Oriol Amat, rector de la UPF; Jordi Balló, director del Departament de Comunicació de la UPF, i Àlex Susanna, director d’art de la Fundació Vila Casas.

25.11.2021

Evidència, la nova exposició de l’artista Joan Fontcuberta, és la mostra que ha estrenat la Galeria – Àrea Tallers, un nou espai expositiu ubicat al campus del Poblenou de la UPF que vol enfortir, amb la participació d’agents culturals com la Fundació Vila Casas, els vincles entre la docència i la recerca que es duen a terme a la Universitat. És un espai que concebrà la creació com un punt de trobada i col·laboració entre estudiants, professors i artistes, obert a tota la ciutadania.

Les sinergies creades amb la Fundació Vila Casas, fruit d’una col·laboració estreta de fa temps i que va desembocar en la signatura d’un acord per potenciar la interacció entre recerca i art, han facilitat la instal·lació de la mostra a la Universitat, que es pot visitar fins al 31 de març de 2022 i és d’entrada lliure.

L’acte d’inauguració de l’exposició va tenir lloc el dimecres 24 de novembre, a les 18.30 hores, a l’Àrea Tallers del campus del Poblenou i va comptar amb la participació de Joan Fontcuberta; Oriol Amat, rector de la UPF; Jordi Balló, director del Departament de Comunicació de la UPF, i Àlex Susanna, director d’art de la Fundació Vila Casas.

Oriol Amat, en el seu parlament, ha destacat que "d'universitats n’hi ha milers a tot el món, i totes intentem ser especials, potenciant aspectes diferencials. Per la UPF, tenir a la seva seu del Poblenou una activitat tan important com la que inaugurem avui, vinculada a la cultura, és un dels punts amb el que ens volem diferenciar. Volem apostar per la cultura i les humanitats perquè impregnin totes les activitats que fem a la Universitat."

Per la seva banda, Jordi Balló, va remarcar que "l’Àrea Tallers es va obrint per capes i la d’avui és especial perquè no únicament obrim un espai que ens permet imaginar intervencions de futur, sinó que també obrim una metodologia de treball entre recerca i artistes". I va afegir que "arrancar fort és la garantia que el rigor hi és i que volem fer les coses bé."

Finalment, Joan Fontcuberta, va explicar que "des del món de l’art moltes vegades s’elucubra sobre els aspectes plàstics i conceptuals. A mi m’agrada anar a l’origen, a l’antropologia de la imatge: de quina manera la fotografia representa per a nosaltres un espai de sociabilitat; de quina manera la fotografia fa de mitjancer entre nosaltres i els altres, o entre nosaltres i el món; de quina manera la fotografia formateja una manera de pensar el món."

La mostra presenta un conjunt de fotografies extretes de l’arxiu de la revista mexicana Alarma!, especialitzada en temes de 'sang i fetge', desproveïdes de peu de foto i ignorant-ne la situació i les circumstàncies en què van ser fetes, sense cap dada que orienti el visitant més enllà de la seva procedència.

La mostra presenta un conjunt de fotografies extretes de l’arxiu de la revista mexicana Alarma!, especialitzada en temes de 'sang i fetge', desproveïdes de peu de foto i ignorant-ne la situació i les circumstàncies en què van ser fetes, sense cap dada que orienti el visitant més enllà de la seva procedència. I és que un dels objectius principals de l’exposició és analitzar les diferents reaccions que poden generar les imatges en el públic assistent. A més a més, es completa amb altres formats com un vídeo o un joc interactiu.

El nou model de l’Àrea Tallers es consolida

La nova Àrea Tallers incorpora ara un nou espai, la Galeria, amb l’objectiu de fomentar la trobada i la col·laboració entre estudiants, professors i artistes. Els nous espais es van concebre per donar resposta a les noves necessitats que planteja el projecte EDvolució, el nou model educatiu de la UPF, per fer front als emergents reptes del coneixement i l’aprenentatge. Un model propi que expressa la singularitat de la Universitat com a institució d’ensenyament i s’adequa a les necessitats dels professionals, les empreses i els agents socials del futur.

La transformació de l’espai del campus del Poblenou és una de les accions que van en aquesta direcció. I és que EDvolució planteja redissenyar els espais disponibles per convertir-los en espais polivalents capaços d’acollir tot tipus d’esdeveniments (tutories, treballs en grup, xerrades, espais de coworking, exposicions…). Aquesta reorganització ha d’adaptar-se, sobretot, a les necessitats dels nadius digitals i, sobretot, que connectin l’aprenentatge amb les oportunitats del món real i ajudin els estudiants a establir xarxes i a trobar suports, i a vincular-los amb iniciatives locals i representants governamentals i del sector productiu a través de programes i d’esdeveniments especials.

Àlbum de fotos de l'acte d'inauguració de l'exposició Evidència

Inauguració de l'exposició "Evidència" de Joan Fontcuberta

04. Educació de qualitat