Vés enrere El Projecte Guiatge vincularà estudiants de secundària i de la UPF a partir de la participació ciutadana i el compromís social

El projecte, amb una metodologia d'aprenentatge-servei dissenyada pel CLIK, està impulsat per l'Associació Educativa Integral del Raval i subvencionat per l'Ajuntament de Barcelona.
23.07.2017

La Universitat Pompeu Fabra, a través del Centre per a la Innovació en Aprenentatge i Coneixement (CLIK) i en el marc del seu programa de Responsabilitat Social, és el centre que coordina i dissenya el model metodològic del Projecte Guiatge. Es tracta d’una iniciativa de transferència social, dins de l'àmbit de la innovació i el coneixement, que té com a objectiu incidir en les capacitats participatives dels alumnes de quatre instituts del districte de Ciutat Vella: INS Milà i Fontanals, INS Miquel Tarradell, INS Pau Claris i INS Joan Salvat Papasseït.

El projecte, que es durà a terme durant els mesos de setembre a desembre del curs 2017-2018, és fruit d’una proposta presentada per l’Associació Educativa Integral del Raval (AEIRAval) en el marc de la convocatòria general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona (edició 2017) i per a la qual l’entitat ha obtingut una dotació global de 7.000 euros. A més, es beneficiarà de les experiències reeixides que la Universitat porta a terme en aquest camp des del curs 2014-2015 (com per exemple, els projectes Horitzons o Prometeus),

El model s'aplicarà a la UPF a partir de la metodologia d'aprenentatge-servei, i suposarà per als referents universitaris guiar els nois i les noies en la identificació de necessitats i problemàtiques reals de la ciutat: es crearan xarxes participatives orientades a l’acció i la fonamentació de propostes argumentades, que s’elevaran i defensaran públicament davant de responsables d’entitats públiques i privades. En aquest procés, els estudiants de secundària entraran en contacte amb altres joves del districte, experts i docents universitaris, i en tot moment tindran com a referents a estudiants de grau de la Universitat, que al seu torn podran millorar les seves competències transversals, l'aprenentatge i el compromís social.

Tres fases, des de la ideació fins a l’audiència pública, per millorar la ciutat

La primera fase del Projecte Guiatge és la de “Idees en xarxa”, amb la voluntat de recollir idees que puguin ser el punt de partida per construir xarxes, regides per criteris de rellevància, prioritat i viabilitat: a partir del setembre del 2017 s’organitzaran cinc sessions a càrrec de professorat de la UPF, al voltant de temàtiques d’impacte social, com la comunicació, la salut, la tecnologia, l’economia sostenible, la participació política o els drets de la ciutadania. Les sessions, que tindran lloc al campus de la UPF, s’oferiran al conjunt de la comunitat universitària, a l’AEIRaval i als instituts participants, i s’obriran a tot la ciutat.

Ja en una segona fase, de “Concreció de la proposta” (octubre-novembre del 2017), els referents universitaris recolliran les idees motor sorgides de cadascuna de les sessions anteriors, i a través d’un procés d’anàlisi i de síntesi, començaran a identificar xarxes. Es preveu l'organització de quatre noves sessions, en què els estudiants universitaris realitzaran una tasca de guiatge als alumnes de secundària en la definició de les proposes de participació i millora de l’entorn. L’objectiu d’aquesta fase és dissenyar i definir la proposta (planificació), concretar-la (expressió escrita), i preparar la presentació en públic (comunicació).

La tercera i darrera fase amb què conclourà el projecte (desembre del 2017), serà la de ”Audiència pública”, en la qual tindrà lloc una presentació davant d’una representació de l’Ajuntament de Barcelona, així com de representants del sector privat. L’audiència s’obrirà al conjunt de la ciutadania i als mitjans de comunicació, un fet que serà una oportunitat per viure l’experiència de presentar propostes reals a representants dels àmbits d’impacte de la ciutat.

Un projecte beneficiós per a tots els col·lectius implicats

La participació ciutadana i el compromís social són els dos eixos al voltant dels quals es planteja el Projecte Guiatge, protagonitzat per una quarantena d'estudiants de 3r i 4rt d’ESO i primer de Batxillerat dels quatre instituts implicats. D’aquesta manera, els nois i noies de secundària podran prendre part en unprocés inclusiu de participació (del qual fàcilment podrien quedar exclosos), més enllà del seu entorn escolar habitual.
D’altra banda, des de la UPF, es preveu fer una selecció d’una desena d’estudiants entre els que cursen les 21 titulacions de grau, que acompanyaran i guiaran els estudiants de secundària, per garantir una participació proactiva de lideratge comunitari a partir d’un model basat en l’assessorament i el desenvolupament de competències. Aquesta tasca impulsarà el compromís social dels futurs titulats universitaris, que es convertiran en referents per als seus companys.

En ambdós casos, tant pels nois i noies de secundària com per als estudiants referents universitaris, és una oportunitat de viure contextos participatius autèntics i significatius com a eina bàsica de desenvolupament del compromís amb la ciutat, mitjançant activitats i dinàmiques que s’orientaran a fomentar les habilitats participatives i les de guiatge responsable.

Així mateix, per als docents universitaris, d'una banda, és una oportunitat de transferir coneixement a la secundària sobre temàtiques d'impacte social i experimentar un model d'aprenentatge basat en el servei a l'entorn; i de l'altra, de prendre consciència de la importància d’aquestes iniciatives d’aprenentatge-servei portades a terme en contextos autèntics i aplicades a la docència universitària.

Pel que fa als instituts, el procés pot ser útil per trobar espais de connexió amb la seva activitat acadèmica, en aspectes com ara l’elaboració de treballs de recerca, defensa del treball de síntesi, relació amb assignatures, etc.