Vés enrere El CLIK participa al Fòrum Internacional d'Educació i Tecnologia

El CLIK participa al Fòrum Internacional d'Educació i Tecnologia

El passat 27 de juny es va celebrar el Foro Internacional de Educación y Tecnología a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona.
21.07.2017

Sota el lema "Les tecnologies digitals en els nous escenaris d'aprenentatge", el FIETxs2017 arrancava la seva 4a edició, en la qual va comptar amb la participació de docents de tota Catalunya i de països llatinoamericans.

La jornada va iniciar amb una conferència a càrrec de l'arquitecte Eduard Balcells, qui va explicar el projecte de la personalització i distribució d'espais del projecte de l'escola Waldorf-Steiner "El til.ler", ubicada a Bellaterra. Va explicar com dissenyar una escola des dels seus principis pedagògics, destacant l'educació com a camí fins a arribar al coneixement, la personalització dels espais i el diàleg amb la natura (jardí espontani i jardí cultivat). A continuació, el fòrum es va distribuir en simposis paral·lels relacionats amb la docència.

El primer simposi, “Avaluar per aprendre: recursos digitals asocials”, fou a càrrec de les professores Neus Santmartí (UAB), Eva Liesa (Universitat Blanquerna) i Coral Regí, de l'Escola Virolai. En la sessió es va parlar de com dissenyar les avaluacions per aprendre en el context sociodigital, com avaluar les competències a través de tasques autèntiques i quines eines d'avaluació són més adequades per aplicar a l'aula. En el segon simposi es van tractar les últimes aportacions en neurociència aplicades a l'educació. Van intervenir Anna Forés (UB), Marta Portero (UAB) i David Bueno (UB). Els temes tractats van ser el pont de la neurociència des de la pedagogia i la psicologia i l'àmbit genètic. El tercer i darrer simposi es dedicava als recursos digitals, i l'aplicació educativa de les tecnologies emergents amb propostes per a la seva integració didáctica. Els convidats van ser David Vilella (GSMA-mSchools), que va parlar de les tecnologies mòbils en educació, Pere Cornellà (UdG), qui va exposar temes de gamificació de l'aprenentatge i Vanessa Esteve (URV), que va mostrar-nos diferents entorns virtuals 3D per a l'aprenentatge.

A la tarda es van desenvolupar diversos projectes relacionats amb l'educació, distribuïts en quatre taules temàtiques: “Centres educatius i tecnologia”, “Espais virtuals”, “Formació de mestres” i “Recursos tecnològics”. El CLIK va presentar una comunicació a la taula sobre espais virtuals, en la qual va exposar l'evolució del programa inicial en docència universitària (FIDU) per al professorat de la UPF.

La intervenció d’Ingrid Sabaté, tècnica de formació de la UPF, duia per títol "Anàlisi i evolució del programa de formació inicial per al professorat novell de la UPF: d'un model presencial, passant per un model semipresencial i transformant-se a un model 100% en línia". Sabaté va explicar que el Programa FIDU va iniciar al 2002 com a prova pilot i que ha anat evolucionant cap a diferents metodologies segons les necessitats del professorat. El 2015, el FIDU va passar a oferir-se en format blended learning i ha estat durant el curs acadèmic 2016-2017 que s'ha llançat per primer cop completament en línia i en llengua anglesa per donar resposta a professorat internacional i a docents amb poca disponibilitat. Enguany ha estat la 15ª edició d'aquest programa formatiu, que ara consta de dos itineraris semipresencials i un itinerari en línia.

La conferència final del Fòrum va ser a càrrec del fundador d’Infonomia Alfons Cornella, que va parlar sobre el tema "Aprendre, per a quin món?". En la xerrada va exposar tendències tecnològiques que tindran lloc en un futur immediat. Cornella afirmava que s'ha de donar la volta al sistema educatiu per convertir-lo en un sistema que potenciï les habilitats humanes, per tal de poder-nos diferenciar de les màquines.

L'acte va finalitzar amb la intervenció del degà de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB, Joaquín Gairín i de la doctora Mercè Gisbert, de la Universitat Rovira i Virgili, que van passar el relleu al FIETxs2018 a la Universitat Ramon Llull.

L’organització del FIETxs2017 d’enguany va ser a càrrec del grup EDO de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la col·laboració de la Universitat de Barcelona, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida, la Universitat de Vic, la Universitat Oberta de Catalunya, la Universitat Ramon Llull i la Universitat Rovira i Virgili.