Vés enrere La Red Estatal de Docencia Universitaria publica un llibre, una guia i un mapa fruit del treball col·laboratiu en docència universitària.

La presentació s’ha dut a terme en el Congrés EuroSoTL, coorganitzat per Issolt , la Universitat del País Basc i la xarxa RED-U, el passat 13 i 14 de juny a Bilbao.

27.06.2019

Javier Paricio i Idoia Fernández són els autors de la ponència “Itinerarios hacia la buena docencia: un mapa para el viaje”, en la que han exposat el “Marco de Desarrollo Académico Docente (MDAD), projecte impulsat per la xarxa REDU, organització sense ànim de lucre que pretén ser un lloc de trobada, reflexió i aprenentatge al voltant de la qualitat de la docència universitària, de la qual és membre la UPF.

El Marco de Desarrollo Académico Docente (MDAD) és el projecte de construcció d’una visió actualitzada i basada en la investigació, de què significa una bona docència universitària, a partir de l’exposició de 15 dimensions i 4 fites per anar avançant progressivament.  Tots els descriptors estan basats en la investigació de forma consistent, tal i com s’ha documentat i referenciat en el  llibre Cartografía de la buena docència universitària, recentment publicat per Narcea

Com s’estructura ?

L’MDAD s’organitza en 3 blocs, corresponents a 3 qüestions fonamentals:

• Què ensenyem? Objectius, planificació curricular
  • Com ensenyem? Com aprenen? Processos d’ensenyament i aprenentatge
  • Fonaments: Per què ensenyem el què ensenyem i per què  fem el què fem?

Entorn aquests 3 blocs es desenvolupen les dimensions:

Bloc I:

• Definició i coherencia curricular,
  • Valor i sentit del currículum

Bloc II:

• Aprenentatge actiu i constructiu
  • Aprenentatge cooperatiu
  • Orientació a l’aprenentatge profund
  • Autoregulació
  • Interacció professorat-estudiants
  • Avaluació com a aprenentatge
  • Entorns d’aprenentatge constructius

Bloc III:

• Coneixement disciplinar i professional
  • Coneixements d’educació superior
  • Valors ètics i compromís social i institucional
  • Coordinació i contribució al projecte col·lectiu institucional
  • Millora i innovació docent
  • Investigació en educació superior

El Marc no prescriu un camí, és una eina de referència per revisar i dissenyar la formació i les polítiques del professorat, per autoavaluar-se, o per marcar-se objectius de qualitat docent individuals i col·lectius. El Marc és flexible, es pot revisar i reformular i les seves aplicacions estan per definir. Red-u ja entreveu diferents possibilitats que debatrà en la seva Assemblea anual de socis.