Vés enrere Les jornades de secundària de la UPF, EDUxperience, presenten experiències educatives entorn l’ús de la tecnologia com a eina per a l’educació

En aquest curs, les jornades de secundària de la UPF s’han unit a la jornada EDUmòbil amb l'objectiu de debatre l'estat actual del paper dels dispositius mòbils en l'entorn educatiu universitari i de secundària

13.06.2019

El Centre per a la Innovació en Aprenentatge i Coneixement, CLIK, i el grup de recerca del Departament de Comunicació en Joventut Societat i Comunicació, JOVIScom, van unir esforços per organitzar una jornada conjunta, EDUmòbil+EDUxperience, que va tenir lloc el passat 20 de maig al campus del Poblenou. D’una banda, es van presentar els resultats del projecte I + D "Competències mediàtiques de la ciutadania en mitjans digitals emergents en entorns universitaris", i de l’altra, es van proposar una sèrie d’experiències d’èxit en format Ted Talks.

Mònica Figueras, IP del projecte, i Manel Jiménez, director acadèmic del CLIK, van presentar l’acte, i Mar Camacho, Directora General d'Innovació, Recerca i Cultura Digital del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, va ser l’encarregada d’obrir la jornada i va posar en relleu la importància que ha adquirit la tecnologia mòbil com a eina educativa en els últims temps.

EDUxperience, jornades de secundària de la UPF

A la tarda van tenir l’oportunitat de compartir experiències. Vam tenir amb nosaltres representants de l’alumnat i del professorat de secundària, així com també els representants d’una iniciativa educativa innovadora, Learnlife.

Alumnat:

Els alumnes de l’escola FEDAC-Horta 4rt d’ESO Àlex Cobos, Arnau Pelaó, Ona Guo i Àlex Fluviò, amb el seu professor, David Cortés, van presentar la seva experiència, basada en la creació d’una empresa per treure al mercat l’app Rentapp, pensada per facilitar les gestions de la declaració de la renda. A partir d’aquest projecte engrescador, i utilitzant les eines que ofereix la tecnologia, els alumnes van assumir diferents rols i responsabilitats directives i executives a l’empresa.

L’alumna de tercer d’ESO de l’escola Vedruna Berga, Laia Tor, va sorprendre per la seva capacitat de comunicació quan va presentar el projecte en xarxa de les escoles Vedruna ART 360, un tomb pel llegat virtual de la nostra terra. El projecte va néixer amb l’objectiu d’impulsar iniciatives per fomentar la interdisciplinarietat i el treball en equip al centres Vedruna.

Professorat:

El professor Miquel Navarro, de l’institut Joan Salvat Papasseit de la Barceloneta,  va mostrar la utilitat dels mòbils en l’experiència Graphic Design for Fashion. Pop Up Activity inspired by Bauhaus School 1919/2019 que van viure els seus alumnes i els de l’escola Vatiala Koulo a Tampere, Finlàndia, dins el programa ERASMUS plus. Miquel Navarro sosté que el debat ja no recau en el fet de si s’ha d’utilitzar o no el mòbil a l’aula sinó en com traiem rendiment d’aquesta eina d’aprenentatge.

En la mateixa línia, Evaristo González, professor de l’institut Torre del Palau de Terrassa, a partir de la petició "Por favor, enciende el móvil cuando entres en clase", va defensar l’ús del telèfon mòbil com a eina pedagògica a les aules ja que d’aquesta manera els estudiants estan més motivats i aprenen a fer un ús més responsable de les noves tecnologies.

Herminio Manzano, de l’escola Joan Pelegrí d’Hostafrancs, s’afegí a aquesta tesi: “Al 2010 els mòbils estaven prohibits a la classe. Al 2018 hem canviat radicalment el paradigma per reconèixer el paper del mòbil i potenciar-ne els seus bons usos”.

Projectes educatius innovadors:

Finalment, Adrià Balcázar i Joan Urgell van explicar el projecte educatiu Learnlife, que proposa un nou paradigma d’aprenentatge que vol incorporar les necessitats reals del mercat laboral en l’educació. L’objectiu del nou model és empoderar les persones fomentant relacions positives i utilitzant eines innovadores. El model pretén desenvolupar les competències clau que requereixen les organitzacions actuals, tal com la flexibilitat, la capacitat d’adaptació al canvi, la creativitat, la col·laboració o co-creació, entre d’altres.

Els assistents a la jornada van tenir l’oportunitat de participar-hi amb el seu mòbil i utilitzar eines com Mentimeter o Twitter, a partir de la dinamització d’Elena Ojando, pedagoga, psicòloga i professora de la Facultat FPCEE Blanquerna.