Vés enrere El projecte d'innovació social Prometeus es presenta a l'Orsu Talks de París

El projecte d'innovació social Prometeus es presenta a l'Orsu Talks de París

El passat 26 de juny, el professor Manel Jiménez, director acadèmic del CLIK, va presentar el projecte Prometeus a la sessió d’Orsu Talks, celebrada a l’auditori de la seu del diari Le Monde, a París.
11.07.2018

El debat

L'Observatori de la Responsabilitat Social de les Universitats (ORSU) va obrir el debat sobre la democratització de l'accés a l’educació superior, plantejant-se si persisteixen o no les desigualtats a l’hora d’accedir als estudis universitaris i de reeixir-ne. Va ser una jornada de reflexió col·laborativa estructurada a partir de cinc TED-Talks, una conferència contributiva i una taula rodona. El projecte Prometeus va ser un dels escollits per l’AFEV d’entre els diversos projectes d’innovació social que s’estan fent a les universitats d’Europa com a exemple de bona pràctica. L’AFEV és una entitat de voluntariat social universitari, delegació de l'AFEV França, que realitza el projecte de mentoria social i educativa enTàndem amb l'objectiu de promoure el voluntariat social universitari.

A l’entrevista publicada a la revista digital Le Lab d’AFEV France, Manel Jiménez destaca que “la universitat ha de planificar i ser un element nodal a la xarxa d’agents socials i econòmics”. En aquest sentit, el projecte Prometeus que es va presentar a l’Orsu Talks s’ha convertit ja en un referent per visualitzar la importància que té la cohesió entre l’escola secundària i la universitat a l’hora d’aconseguir una bona transició d’una etapa educativa a l’altra.

El projecte

El Projecte Prometeus va néixer amb l’objectiu de facilitar el pas a la universitat als estudiants amb dificultats econòmiques que viuen en entorns poc favorables del barri del Raval de Barcelona. Va ser impulsat per l'Associació Educativa Integral del Raval i el Periódico del Raval, juntament amb dos instituts públics: l’IES Milà i Fontanals i l’IES Miquel Tarradell. La UPF és una de les universitats implicades juntament amb la UB, la UAB i la UPC.

El projecte desenvolupa actuacions d'innovació educativa orientades a apropar el món universitari a les noies i els nois, tot proposant-los reflexions i donant-los suport tant en el procés d'accés a la universitat com al llarg de la seva trajectòria acadèmica.

En la línia d’aquest projecte, la recent incorporació de la UPF com a membre del Consell d'Innovació Pedagògica de l'Ajuntament de Barcelona impulsarà altres iniciatives que la UPF està duent a terme per desenvolupar un nou model educatiu singular i distintiu (EDvolució). Aquest model inclou dinàmiques d'innovació i responsabilitat social i vol trencar amb els límits clàssics dels espais i dels agents que intervenen a la universitat.

El guardó

El maig del 2018 el projecte va ser guardonat amb el premi Barcelona Innovació Educativa. Es posa de relleu així l’impacte social que ha tingut a la zona del Raval de Barcelona ja que, des del curs 2016-2017 que es va engegar, ha augmentat la tendència dels joves d’aquest barri a cursar estudis universitaris.

Per saber-ne més: