Vés enrere Més d’un centenar d’estudiants de Ciutat Vella troben referents universitaris a través del projecte Horitzons

La quarta edició d’aquest programa de mentoria impulsat conjuntament pels diferents col·lectius de personal de la UPF va celebrar la seva cloenda al campus de la Ciutadella, amb la presència dels estudiants de batxillerat dels quatre centres barcelonins que hi han pres part.

09.05.2018

L’edició 2017-2018 del projecte Horitzons, la quarta consecutiva, va celebrar la seva cloenda el dilluns, 7 de maig, amb la participació d’un centenar d’estudiants de primer de batxillerat pertanyents als quatre centres del districte de Ciutat Vella de Barcelona que hi han pres part: INS Milà i Fontanals, INS Joan Salvat-Papasseit, INS Pau Claris i INS Miquel Tarradell.

Aquest darrer institut ha estat el primer any que ha participat en el projecte, que té com a objectiu ajudar a construir referents universitaris a estudiants de batxillerat que ho necessiten, i que enguany ha beneficiat un total de 128 nois i noies que viuen en un context socioeconòmic desfavorable.

Per primer cop, el projecte Horitzons, una de les diverses iniciatives de transferència social del Centre per a la Innovació en Aprenentatge i Coneixement (CLIK), s’ha pogut beneficiar d’una subvenció de la Generalitat de Catalunya, obtinguda per la Fundació UPF.

L’ajut s’ha aconseguit en la línia de mentoria social d’alumnes de secundària, en el marc de la convocatòria biennal (2017-2018) del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, gestionada per la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania.

Una sessió de cloenda participativa i lúdica

Després de la trobada de tots els estudiants a l’àgora, l’auditori del campus de la Ciutadella va acollir un acte de benvinguda. Hi van intervenir Mònica Figueras, vicerectora per a projectes per al compromís social i la qualitat; Oriol Amorós, secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya, i Manel Jiménez, director acadèmic del CLIK.

Seguidament, tots els estudiants van participar en una gimcana pel campus, durant la qual van poder gaudir de diverses activitats lúdiques, preparades que l’equip del projecte i els voluntaris. Concretament, els espais que van poder conèixer de prop van ser la Biblioteca/CRAI (“Explorar la biblioteca”), les aules (“Interacció amb els professors”) i el pati dels edificis del campus (“Descobrint la vida a la universitat”).

La jornada, a la seva part final, va retornar a l’auditori, en una sessió que va servir per fer una posada en comú i una valoració del projecte. En aquest punt, els joves estudiants van poder escoltar el parlament d’Orland Cardona, cap de l’Àrea de Relacions Interdepartamentals i Participació  de la Generalitat de Catalunya i padrí de la promoció Horitzons 2017-2018, iCarmen Hernández, membre del CLIK i coordinadora del projecte.

Mostrar referents universitaris a estudiants que ho necessiten

L’acte de cloenda se celebra un cop han finalitzat les set sessions que nou voluntaris, estudiants de diversos graus de la UPF, han impartit durant el primer i segon trimestre del curs 2017-2018 a la seu dels quatre instituts participants, situats tots ells a Ciutat Vella, en un entorn amb probables carències d’estímuls universitaris, on han exposat la seves experiències viscudes com a estudiants de la Universitat.

Aquestes xerrades tenen com a objectiu proporcionar noves competències i facilitar als estudiants de primer de batxillerat estratègies i recursos d’aprenentatge que compensin la manca de referents i el potencial risc d’exclusió i d’abandonament dels estudis universitaris que encetin posteriorment.

Un projecte cooperatiu impulsat de manera transversal

El projecte Horitzons és possible gràcies a la tasca de representants dels diferents col·lectius de personal de la comunitat universitària: estudiants, personal docent i investigador i personal tècnic de l’àmbit de l’administració i serveis, amb el suport dels propis centres de secundària (orientació, tutoria i direcció).

Els nou estudiants de grau de la UPF voluntaris de l’edició d’enguany han estat Romen Adán, Cristina Agell, Georgiana Mozer, Mireia Pallas, Sergio Pérez, tots ells de Ciències Polítiques i de l’Administració; María Estrella, Carla Feriche i Anna Lopera (Administració i Direcció d’Empreses) i Pol Guillaumes (Economia).

Quant als professors voluntaris, trobem a Joan Miralles (coordinador), Ester Oliveras, Teresa Monllau, Àngel Gil (del Departament d’Economia i Empresa), Pere Jodar (Departament de Ciències Polítiques i Socials), Jordi Mir (Departament d’Humanitats) i Alberto Carrio (Dret).

L’equip del projecte està format pels membres del PAS Carme Hernández (coordinadora) i Manel Jiménez, ambdós del CLIK; Montserrat Espinós, Joan Isidre Badell i Xavier Brunet (Biblioteca/CRAI); Pau Solà (àrea de Planificació) i Gemma Garcia i Noèlia Rivas (SACU); i els professors Joan Miralles (Departament d'Economia i Empresa) i Ricard Zapata Barrero (Departament de Ciències Polítiques i Socials).