Vés enrere III Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra

III Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra

“El sentiment de pertinença a una comunitat és individual i voluntari, i la llengua hi juga un paper fonamental”, M. Teresa Cabré.

08.11.2017

Els dies 26 i 27 d’octubre l’Àmbit del Multilingüisme del CLIK va assistir a la III Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, enguany amb el títol “El sentiment de pertinença i la llengua”. Al llarg dels dos dies, experts lingüistes i escriptors van reunir-se per parlar de com la llengua incideix en l’adaptació a una nova comunitat.

Durant la inauguració, que va tenir lloc a l’Institut d’Estudis Catalans, Carme Junyent, professora de la Universitat de Barcelona i directora del Grup d'Estudi de Llengües Amenaçades (GELA) va pronunciar un discurs d’obertura crític amb la situació del català. “Actualment un 12% de catalans ja no tenen ni el català, ni el castellà com a llengua materna”, explicava, “és clau que la Universitat ajudi a transmetre el sentiment de pertinença a una comunitat”.

L’endemà, Gagandeep Singh, portaveu i divulgador de la comunitat sikh a Barcelona i mediador intercultural a l’Ajuntament de Barcelona, va fer una introducció sobre el sikhisme a Catalunya i va compartir les seves experiències d’acollida a Catalunya. “Saber català m’ha obert la porta dels cors de la gent d’aquí”, afirmava emocionat.

A continuació, Matthew Tree, escriptor d’origen britànic i gran defensor de la llengua catalana, va relatar la seva relació història personal amb les llengües. “Vaig estudiar català per poder-me comunicar amb els meus sogres i perquè en aquell moment el català era una llengua oprimida per una dictadura. Aprendre’l em va fer entendre que un idioma és molt més que una eina de comunicació”, sostenia. En la seva intervenció, Tree va desmitificar tòpics com que “té més sentit estudiar les llengües grans, que les petites”.

Finalment, Najat El Hachmi, escriptora guardonada amb el premi Ramon Llull de novel·la el 2008, va fer un elaborat repàs literari de  les obres i escriptores catalanes que li han servit de referents al llarg de la seva trajectòria professional. “El meu element arrelador ha estat, sens dubte, la literatura de les escriptores catalanes”, concloïa, “cada llibre que he llegit m’ha suposat una finestra a la societat catalana”.

La Càtedra Pompeu Fabra, dirigida per Teresa Cabré, presidenta de la Secció Filològica del IEC, promou accions en favor de l'ús i la qualitat de la llengua catalana a la Universitat, participa en activitats que tenen la llengua i la cultura catalanes com objectiu i impulsa activitats relacionades amb la figura científica de Pompeu Fabra.