Vés enrere Els dolors d'esquena i cervicals, la major causa de discapacitat

Els dolors d'esquena i cervicals, la major causa de discapacitat

Els dolors d'esquena i de cervicals van ser el contribuent més important de discapacitat a Espanya el 2016, any en què es va registrar un augment notable de pèrdua de salut i mortalitat deguda a la malaltia d'Alzheimer i altres demències. El tabac segueix sent el risc per a la salut més important que s'ha d'abordar a Espanya.
19.03.2019

Aquestes són les principals conclusions de l'estudi 'La càrrega de malaltia a Espanya: resultats de l'Estudi de la Càrrega Global de les Malalties 2016', publicat a la revista Medicina Clínica fa uns mesos, en el qual entre altres investigadors ha participat Fernando G. Benavides , investigador sènior del Centre d'investigació en Salut Laboral (CISAL UPF / IMIM-PSMAR) i director del Postgrau Online en Salut Pública de la BSM, l'escola de management de la Universitat Pompeu Fabra.

"Els problemes musculoesquelètics són el problema principal de discapacitat que no sempre és baixa laboral, es donen en ocasions en persones ja jubilades. La prevalença s'incrementa amb l'edat, en persones ja jubilades o persones que no han treballat però una part important correspon a baixes laborals ", afirma Fernando G. Benavides.

En aquest sentit apunta que en relació amb els problemes musculoesquelètics cal tenir en compte les condicions de vida, però fonamentalment de treball, que afecten, per exemple, a problemes com el túnel carpià, al canell, el mal d'esquena o d'espatlla .

Benavides insisteix que es poden adoptar mesures ergonòmiques en els llocs de treball, sobretot tenint en compte que gairebé el 80% dels llocs de tenen a veure amb el sector serveis i gran part d'ells amb el treball d'oficina.

Assenyala que el disseny ergonòmic dels llocs de treball ha evolucionat en les cadenes de muntatge de la indústria i recalca que "en les oficines, al sector serveis, en els comerços o en el treball domèstic no es té en compte, i hi ha tot un camp a desenvolupar tenint en compte el cost per a les empreses, per al sistema sanitari, per a la Seguretat Social i per a les persones ".

Soriano JB, Rojas-Rueda D, Alonso J, Antó JM, Cardona PJ, Fernández E, Garcia-Basteiro AL, Benavides FG, Glenn SD, Krish V, Lazarus JV, Martínez-Raga J, Masana MF, Nieuwenhuijsen MJ, Ortiz A, Sánchez-Niño MD, Serrano-Blanco A, Tortajada-Girbés M, Tyrovolas S, Haro JM, Naghavi M, Murray CJL, Colaboradores de GBD en España., Lista de colaboradores de GBD en Espana.. The burden of disease in Spain: Results from the Global Burden of Disease 2016.Med Clin (Barc). 2018 Jul 20;

Veure article publicat a La Vanguardia (16/03/2019)