Vés enrere Projecte “Futbol i Cultura Visual en el Franquisme” rep finançament del Ministeri de Ciència i Innovació

La iniciativa, coordinada pel grup CINEMA en conjunt amb investigadors d'altres universitats, s'enfocarà en les perspectives del discurs de classe, el gènere i la construcció nacional.

23.06.2021

Per mitjà de la resolució del 22 de juny de 2021, el projecte “Futbol i Cultura Visual en el Franquisme: Discursos de Classe, Gènere i Construcció Nacional al Cinema, la Premsa i els Noticiaris 1939-1975” va ser anunciat com un dels afavorits pel Ministeri de Ciència i Innovació, que finançarà la iniciativa com a part del Programa Estatal de Generació de Coneixement i Enfortiment Científic i Tecnològic del Sistema d'I+D+i.

El projecte, liderat per Manuel Garín com a investigador principal, també comptarà amb la col·laboració d'altres integrants del grup de recerca CINEMA, Albert Elduque, Alan Salvadó, Jordi Xifra, Manel Jiménez i Violeta Kovacsics. Així mateix, també integraran el projecte Maria Soliña Barreiro (Universidade de Santiago de Compostela), Elena Cordero (Universitat Rey Juan Carlos), Seán Crosson (National University of Ireland) i Guido Kirsten (Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf).

“Futbol i Cultura Visual en el Franquisme” procurarà analitzar i documentar les principals temàtiques i formes de representació visual del futbol a Espanya durant el franquisme, atenent tres punts de vista crítics: discurs de classe, gènere i construcció nacional. Sota la hipòtesi que els motius visuals, temes i figures de l'etapa franquista poden projectar ressons iconogràfics en etapes posteriors i fins i tot contemporànies, el projecte constarà d'un procés de documentació historiogràfica comparada, centrat en ficcions cinematogràfiques, noticiaris documentals i fotoperiodisme.

Pot trobar-se un antecedent de la metodologia i del corpus d'anàlisi del projecte en el capítol de llibre "Football, cinema and Spanish nationalism: decoding the Francoist film Campeones (1943)", escrit per Manuel Garin per al llibre Sport, Film and National Culture (ed. Seán Crosson), publicat per l'editorial Routledge en 2020.