Vés enrere MOVEP realitza seminari per presentar el seu número monogràfic de “Comparative Cinema”

L’esdeveniment es farà en el Campus Poblenou el divendres 5 de juliol, de 10 a 13 hores

27.06.2019

El pròxim divendres 5 de juliol, el projecte de recerca MOVEP (Motivos Visuales en la Esfera Pública. Producción y Circulación de Imágenes del Poder en España, 2011-2017) realitzarà un seminari amb motiu del llançament de “Iconographies in the public sphere. Fiction devices in the representation of power”, el número més recent de la revista acadèmica UPF Comparative Cinema.

L’esdeveniment, a celebrar-se en la sala 51.100 del Campus UPF Poblenou de 10 a 13 hores, conjugarà diversos ponents per explorar el camp metodològic de l’estudi de la iconografia del poder i per presentar el número monogràfic, editat per els professors UPF Jordi Balló i Ivan Pintor. “Iconographies in the public sphere…” a més compta amb articles i entrevistes realitzats per Victoria Cirlot, Luis Vives-Ferrándiz Sánchez, Isabelle Freda, Joan Miquel Gual y Mercè Oliva.

Centrat en l’estudi de la representació del poder a través de motius visuals que transcendeixen el camp artístic per instal·lar-se en el dia a dia dels mitjans de comunicació, el projecte MOVEP convocarà en aquesta instància a professionals i actors de mitjans de comunicació, així com figures teòriques que investiguin a partir d’aquesta perspectiva.

El concepte "motiu visual" al·ludeix a un patró iconogràfic de representació cultural que es transmet i es reinterpreta a través de la història de les imatges i que fomenta el reconeixement narratiu i emocional. El projecte MOVEP parteix de la premissa que les imatges de representació del poder en mitjans de comunicació i altres instàncies  de l’esfera pública s’articulen a través de motius visuals. Per exemple, un motiu com ara la Pietat no és només identificable en representacions artístiques com l’estatuària i la pintura des del Renaixement sinó que, amb freqüència, ha estat convertit pel fotoperiodisme en vehicle per expressar el dolor injust en conflictes bèl·lics i catàstrofes humanitàries. La nostra hipòtesi és que existeix un conjunt organitzat i sistemàtic de motius per representar situacions habituals en l’esdevenir de la vida pública, com la presa de possessió presidencial, la fallida empresarial, o l’ocupació d’una plaça pública.

L’objecte central del projecte MOVEP, a més d’analitzar la presència, producció circulació dels motius visuals, és la creació d’una metodologia que posi en correlació la iconografia i la semiòtica social amb els estudis de producció, és a dir, amb l’estudi de les praxis professionals, així com l’apropiació i la difusió dels motius visuals per part de la ciutadania a través de les xarxes socials. El punt de partida del seminari, com el del projecte, és entendre l’esfera pública com un àmbit de continua negociació d’imatges i significats entre diferents agents: d’una banda institucions polítiques, econòmiques, judicials i policials; d’una altra els mitjans, que reinterpreten la imatge d’aquestes institucions, i finalment la ciutadania, que es reapropia d’aquestes imatges i transforma fins i tot les lògiques de negociació i la noció d’esfera pública. Així doncs, el projecte posa en primer pla l’especificitat dels fenòmens de transmissió visual com a vehicle de representació del poder i de la seva comprensió crítica.

La inscripció al seminari es fa a través de l’Eventum UPF.

Entre els participants hi haurà:

-Carolina Astudillo, Cineasta, investigadora i docent.

-Joan Burdeus, Filòsof i crític cultural, revista Núvol.

-Santi Castelo, Càtedra Ideograma, Universitat Pompeu Fabra.

-Victoria Cirlot, Catedràtica de filologia romànica, Universitat Pompeu Fabra.

-Joan M. Gual, Analista i membre de Memòria en moviment, Observatorio Metropolitano de Barcelona.

-Imma Merino, Professora d’Història del Cinema, Universitat de Girona.

-David Miró, subdirector del diari Ara, Universitat Pompeu Fabra.

-Clara Santaolaya, Cineasta, analista, doctoranda Universitat Pompeu Fabra.

-Paulí Subirá, Cap de realitzadors de TV3.

-Diana Toucedo, Cineasta, muntadora, investigadora i docent.

-Camil Ungureanu, Serra Hunter Asssociate Professor of Political Philosophy, UPF.

-Marina Vinyes, Comissària independent i programadora.

-Luis Vives-Ferrándiz Sánchez, Professor d’Història de l’Art, Universitat de València.