Vés enrere Festival de San Sebastián i Filmoteca Española publiquen llibre sobre Muriel Box amb participació de Núria Bou, Xavier Pérez i Carlos Losilla

L’obra congrega assaigs sobre les diferents temàtiques, gèneres i rols abastats per la directora i guionista anglesa.
25.10.2018

Si bé és reconeguda com una de les principals figures femenines de l’esfera de la direcció cinematogràfica i, a la vegada, com una veu fonamental per al discurs feminista al cinema, la història ha mantingut el nom de la guionista i directora Muriel Box fora del cànon anglès i europeu. No obstant això, la necessitat d’una revisió de la seva filmografia va ser una de les claus de la 66ª edició del Festival Internacional de Cine de San Sebastián (SSIFF), que va incloure una retrospectiva de l’obra de la cineasta britànica i va publicar el llibre Muriel Box, editat per el professor UPF Quim Casas i Ana Cristina Iriarte, amb la participació dels professors i investigadors Núria Bou, Xavier Pérez i Carlos Losilla.

El volum, editat per el SSIFF i la Filmoteca Española, realitza diferents recorreguts per la biografia i obra fílmica de Box, aprofundint en les seves facetes de directora i de guionista, estudiant la seva immersió en gèneres com la comèdia, el melodrama i el cine policíac, i analitzant la perspectiva social i feminista que es desprenia del tractament de temàtiques complexes com la prostitució, el sexe adolescent i l’avortament. En aquesta línia, el llibre compta amb un assaig de Núria Bou i Xavier Pérez, “Mujeres de melodrama: la expresión de un deseo propio”, i altres de Carlos Losilla, “Una cineasta a la intemperie”, i de Quim Casas, “Un lugar en la cumbre” i “El cine criminal”.

La carrera de Box (1905-1991), caracteritzada per les temàtiques i inquietuds esmentades, es va estendre de 1945 a 1964, amb la direcció de 14 llargmetratges, com Simon and Laura (1955), The Passionate Stranger (1957), To Dorothy a Son (1954), Truth About Women (1957) y Rattle of a Simple Man (1964), i més de 20 crèdits de guió.

Realitzat amb la col·laboració de la Filmoteca Vasca, la Generalitat Valenciana, l’Institut Valencià de Cultura i el Festival Lumière, el volum també inclou peces de Violeta Kovacsics, Ricardo Aldarondo, Eulàlia Iglesias, Rachel Cooke, Hannah McGill i Elisa McCausland.