Vés enrere El Tribunal Suprem rebutja la indemnització per fi de contracte del personal investigador predoctoral en formació (PIPF)

El Tribunal Suprem que accepta el recurs de cassació presentat per la Universitat de Santiago de Compostel·la (USC) en contra del dret a indemnització a la finalització del contracte del Personal Investigador Predoctoral en Formació (PIPF) reclamat en conflicte col·lectiu per CCOO.

11.11.2020

Amb data 5 de novembre s'ha publicat la sentència del Tribunal Suprem (Sala social) núm. 903/2020, que accepta el recurs de cassació presentat per la Universitat de Santiago de Compostel·la (USC) en contra de la ratificació del Tribunal Superior de Xustiza de Galícia (TSXG) del dret a indemnització a la finalització del contracte del Personal Investigador Predoctoral en Formació (PIPF), demandat mitjançant conflicte col·lectiu per CCOO. En concret, CCOO reclamàvem el reconeixement del dret del personal amb contracte predoctoral a percebre rescabalament derivat del cessament o finalització del seu contracte, equivalent a la indemnització legalment fixada per a l'acomiadament objectiu, de 20 dies per any de servei amb un màxim de 12 mensualitats, o subsidiàriament a la indemnització de 10, 11 o 12 dies per any de servei prevista pel contracte d'obra o servei determinat, segons la data de celebració del contracte.

CCOO vam exigir el dret a cobrar la indemnització per extinció de contracte en les negociacions de l'Estatut del Personal Investigador Predoctoral en Formació (EPIPF) publicat al març de 2019 (RD 103/2019), de manera anàloga a com succeeix amb altres figures contractuals laborals. Aquest punt va ser, de fet, una de les nostres principals reivindicacions, juntament amb l'establiment d'una retribució mínima per a tots els contractes predoctorals, l'actualització anual del salari i la regulació i seguretat jurídica de condicions importants de la contractació predoctoral. Aquesta petició va tenir el suport immediat del col·lectiu, però finalment no va ser inclosa en el text publicat, tot i les promeses del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i, anteriorment, del Ministeri d'Economia i Competitivitat.

La presentació del recurs de cassació per part de la universitat, que al·legava la necessitat d'unificació de la doctrina a nivell estatal, va provocar un malestar generalitzat en el col·lectiu, que confiava en una resolució favorable per part de Tribunal Suprem. La notícia ha estat rebuda com una galleda d'aigua freda pels joves investigadors i les joves investigadores, que ja acumulen un elevat descontentament arran de l'aplicació irregular de l'EPIPF en diferents comunitats autònomes i a l'absència de propostes específiques en les últimes converses amb el Ministeri d'Universitats sobre la modificació de la LOU i la redacció de l'Estatut del Personal Docent i Investigador.

Els Serveis Jurídics de CCOO estan analitzant la sentència per veure les opcions de possibles recursos en altres instàncies, tot i que entenem que si hi ha una via alternativa en l'àmbit judicial, caldrà temps. Per aquesta raó considerem que, paral·lelament, cal impulsar en la negociació col·lectiva a tots els nivells (universitats, comunitats autònomes i ministeris) el dret a la indemnització de fi de contracte per al personal investigador predoctoral i postdoctoral, afectat pels articles 21 i 22 de la Llei 14/2011 de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació.

CCOO seguirem lluitant, mitjançant la negociació col·lectiva, perquè es reconegui el dret a la indemnització per fi de contracte per al personal investigador, així com altres millores que complementin l'EPIPF mitjançant la modificació de la Llei de la Ciència.

Tel: +34 93 542 25 50 / + 34 679 906 281
Ramon Trias Fargas, 25-27